food-and-mental-health

تحقیقات جدید، بهترین نوع رژیم غذایی برای سلامت مغز را مشخص می‌کند!

یک مطالعه جدید نشان داد که رژیم غذایی ممکن است بر سلامت روان تأثیر بگذارد. پژوهشگران افراد شرکت کننده را بر اساس رژیم غذایی به چهار گروه تقسیم کردند: کم نشاسته، گیاهخواری، پر پروتئین و کم فیبر، و متعادل.

طبق نتایج این مطالعه، افرادی که رژیم غذایی متعادل داشتند در مقایسه با سایر گروه‌ها از سلامت روان و عملکرد شناختی بهتری برخوردار بودند. جالب توجه است که افرادی که رژیم غذایی پر پروتئین و کم فیبر داشتند، حجم ماده خاکستری کمتری در بخشی از مغز به نام قشر خلف مرکزی داشتند که مسئول هماهنگی حرکات بدن است.

اگرچه برای نتیجه گیری قطعی، نیاز به بررسی‌های بیشتر وجود دارد، اما به طور کلی، به نظر می‌رسد رژیم غذایی متعادل که شامل سبزیجات، میوه‌، غلات کامل، ماهی، و چربی‌های سالم مانند روغن زیتون باشد، می‌تواند نقش مهمی در سلامت مغز و روان ایفا کند.

این مطالعه همچنین اشاره می‌کند که رژیم‌های غذایی با التهاب کم مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای که بر مصرف ماهی و سبزیجات تاکید دارد، می‌توانند بر سلامت مغز و روان تاثیرگذار باشند. از سوی دیگر، مصرف بالای غذاهای فرآوری شده با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، اضطراب، دیابت نوع ۲، چاقی، اختلالات خواب و افسردگی مرتبط است.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که به جای رژیم‌های محدود کننده بر ایجاد تعادل در برنامه غذایی خود تمرکز کنیم. مصرف کافی سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، غلات کامل، ماهی‌های چرب، مغزها و دانه‌ها در کنار مدیریت استرس، خواب کافی و ورزش منظم می‌تواند زمینه‌ساز سلامت روان و عملکرد بهتر مغز شود.

بیشتر بخوانید ” فواید رژیم غذایی مدیترانه ای برای مغز

همچنین ببینید

Avocado

مصرف آووکادو خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در زنان کاهش می‌دهد

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد مصرف آووکادو در خانم‌ها ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. این مطالعه ارتباط بین مصرف آووکادو و دیابت را در بزرگسالان بررسی کرده است. نتایج نشان می‌دهد زنانی که روزانه ۳۰ تا ۳۸ گرم آووکادو مصرف می‌کنند، در مقایسه با افراد که این کار را انجام نمی‌دهند، احتمال ابتلا به دیابت به طور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *