کمبود خواب چه تاثیری بر سلامت بدن دارد؟!

خوابیدن بهترین و لذت بخش‌ترین بخش از روز شماست اما تا زمانی که از خواب بیدار نشده باشید! لحظه‌ای را تصور کنید که تخت خواب نرم و گرم شما در اولین ساعات صبح و قبل از طلوع آفتاب شما را به خوابیدن دوباره دعوت می‌کند، اما ناچارید برای گذران زندگی از خواب دل بکنید و برای رفتن به محل کارتان حاضر شوید!

در ادامه به بررسی گزارشی از “Healthnews.com“می‌پردازیم تا بیشتر با تاثیراتی که کمبود خواب بر بدن می‌گذارد آشنا شویم.

چند ساعت بخوابیم تا کمبود خواب را تجربه نکنیم؟

طبق آخرین مقاله‌ای که از Hartford HealthCare منتشر شده است، میزان خواب در گروه‌های سنی مختلف متفاوت است و به ترتیب زیر می‌باشد:

  1. بزرگسالان حدود 7 ساعت در شبانه روز
  2. نوجوانان حدود 10 تا 12 ساعت در روز
  3. کودکان و خردسالان حدود 13 ساعت در روز

تاثیر کمبود خواب بر سلامت بدن چیست؟

اگر به اندازه کافی نخوابید شانس بروز برخی بیماری‌ها و اختلالات به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد. بیماری‌هایی که در اثر کمبود خواب ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

  1. ابتلا به دیابت (Diabetes)
  2. تغییر وزن (change in weight)
  3. اختلالات روانی مانند افسردگی (Depression)
  4. ابتلا به بیماری فشارخون (High blood pressure)

به گفته دکتر زاتلر و مطابق تحقیقات American Heart Association، این سازمان خواب کافی و منظم را به لیست 8 عامل برتر برای بهبود عملکرد سلامت قلب اضافه کرده است. چرا که مهم‌ترین عامل برای داشتن یک زندگی باکیفیت، قلب سالم است.

کمبود خواب (Sleep Deficiency) چیست؟

کمبود خواب عارضه‌‍ای پزشکی می‌باشد که در آن عوارض و جوانب عدم خواب کافی بررسی می‌گردد. کمبود خواب لزوما به معنای عدم خواب کافی نیست و می‌تواند خوابیدن با کیفیت پایین و یا خوابیدن در زمان نامناسب را نیز شامل شود. کمبود خواب حتی می‌تواند از خواب طولانی مدت و فاقد کیفیت نیز حاصل شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در آمریکا از هر 3 بزرگسال حداقل 1 نفر عدم خواب کافی در طول روز را تجربه می‌کند.

در عین حال که ممکن است کمبود خواب را تجربه کنید، احتمال آن وجود دارد که حال خوشی نداشته باشید و دائما احساس خستگی کنید.

نشانه‌ها و عوارض کم خوابی

کمبود خواب نه تنها بر می‌تواند بر روی سلامت بدن و فیزیک شما تاثیر بگذارد، بلکه بر سلامت روان و روحیه شما نیز تاثیر گذار خواهد بود. برخی از نشانه‌ها و عوارضی که ممکن است از کمبود خواب تجربه کنید عبارتند از:

  • کاهش بهره‌وری مغز
  • افزایش فشار خون
  • نارسایی قلب
  • سکته مغزی
  • خستگی

کمبود خواب و عدم خواب کافی می‌تواند ریسک تصادفات را افزایش دهد. چرا که مغز بازدهی کافی برای مدیریت بحران‌ها و اتفاقاتی اطرافش ندارد.

خوب می‌خوابید اما هنوز خسته‌ هستید؟!

ممکن است بسیاری از شما به وضعیتی دچار شده باشید که در آن به اندازه کافی و باکیفیت بالایی خوابیده‌اید اما همچنان خسته و بی‌حال هستید. طبق گفته دکتر زاتلر احتمال آن که یک عارضه سلامتی زمینه‌ای را تجربه کنید بسیار بالاست و برخی از این بیماری‌ها عبارتند از:

  • بی‌خوابی (Insomnia)
  • آپنه خواب (Sleep apnea)
  • سندرم پای بی‌قرار (Restless leg syndrome)

در چنین شرایطی توصیه می‌گیردد تا با پزشک متخصص صحبت کنید تا اگر بیماری زمینه‌ای دارید جهت درمان آن اقدام کنید.

کلام آخر…

اگر به فکر سلامت روح و جسم خود هستید سعی کنید ساعت خواب خود را منظم کنید و در طول شبانه روز به اندازه کافی بخوابید. خواب کافی می‌تواند به افزایش قدرت حافظه، یادگیری، تنظیم احساسات و بهبود عملکرد اعضای بدن کمک می‌کند. همچنین خواب کافی و به اندازه نقش بسیار مهمی در کنترل وزن بدن و تقویت سیستم ایمنی دارد.

همچنین ببینید

water-boiling

جوشاندن آب، راهی ساده برای کاهش میکروپلاستیک‌ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد جوشاندن ساده آب می‌تواند تا ۹۰ درصد میکروپلاستیک‌های موجود در آب شیر را از بین ببرد. میکروپلاستیک‌ها ذرات بسیار ریزی از پلاستیک هستند که خطرات سلامتی آن‌ها در حال بررسی است. جوشاندن آب به مدت ۵ دقیقه، به ویژه در آب‌های سخت با املاح معدنی بالا، می‌تواند میکروپلاستیک‌ها را به رسوب آهکی متصل کند. سپس می‌توان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *