تاثیر آلودگی بر بارداری

تاثیرات مخرب آلودگی هوا بر زنان باردار

آلودگی هوا یکی از مشکلات بزرگی است که مردم ساکن شهر های پر جمعیت را درگیر کرده و بر سلامت انسان تاثیرات منفی خود را بر جای می‌گذارد. این معضل بزرگ برای زنان باردار و دیگر افرادی که مبتلا به برخی از بیماری ها مانند بیماری قلبی عروقی هستند خطری جدی و تهدید کننده است.

از پیامد های مخربی که آلودگی هوا برای زنان باردار و جنین به همراه دارد می‌توان موارد زیر را ذکر کرد:

آسم

آلودگی هوا باعث تشدید و بدتر شدن آسم می‌شود. در زنان باردار این موضوع بسیار خطرناک است چرا که بیماری آسم موجب پره‌اکلامپسی شده و در نهایت شرایطی مانند فشار خون بالا، کاهش عملکرد کبد و کلیه ها را برای فرد به وجود می‌آورد.

اگر آسم کنترل شده باشد شما و نوزادتان مشکلی نخواهید داشت در غیر این صورت در اثر اکسیژن رسانی کم به جنین رشد او کاهش یافته  و عواقبی مانند زایمان زود رس و وزن کم و همچنین افزایش احتمال ابتلا به آسم را برای فرزندتان به همراه دارد.

 

اوتیسم

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد زنانی که در سه ماهه اول بارداری در معرض آلودگی هوا قرار دارند تا دو برابر بیشتر از افراد دیگر کودکان مبتلا به اختلال اتیسم را متولد می‌کنند؛ این موضوع خصوصا برای کسانی که در کنار بزرگراه ها زندگی می‌کنند بیشتر صدق می‌کند زیرا میزان ذرات و آلاینده های بیشتری در هوا منطقه وجود دارد.

 

وزن کم

به گفته stanfordchildrens.or نوزادان در حالت طبیعی بین 2.5 کیلو گرم تا 4 کیلو گرم هستند و کمتر از این میزان برای نوزادان وزن کم در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که در معرض آلودگی هوا قرار بگیرید ممکن نوزادتان به این عارضه دچار شود.

 

 

زایمان زودرس

بر اساس مطالعات انجام شده ۱۸ درصد از زایمان های زودرس متعلق به خانم های بارداری است  که در معرض آلودگی قرار می‌گیرند.

 

مشکلات باروری

اگر قصد باروری را دارید بهتر است در معرض هوا آلوده قرار نگیرید چرا که آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با پایین آمدن نرخ باروری در زنان و مردان دارد.

 

پیشگیری های لازم در برابر آلودگی هوا

اگر چه آلودگی هوا امری است خارج از کنترل افراد، اما بهتر است برای در امان ماندن از پیامد های مضر و تهدید کننده آن رعایت برخی نکات را جدی گرفته و در انجام آنها کوشا باشید.

 

  • در روزهای آلوده از انجام هرگونه فعالیت و انجام ورزش خودداری کنید.
  • با استفاده از هوا ساز یا بخور سرد در منزل می‌توانید میزان آلودگی هوا را در داخل خانه کاهش دهید.
  • توصیه می‌شود زمانی که سطح آلودگی هوا به بیش از حد مجاز رسیده است از خانه خارج نشوید.
  • در صورتی که علائمی مانند تنگی نفس، سرفه شدید و یا سوزش مسیر تنفسی در شما تشدید شد حتما به یک پزشک مرراجعه فرمایید.
  • اگر کار شما ضروریست و مجبورید در این هوا آلوده خانه را ترک کنید بهتر است از ماسک های مخصوص برای به حداقل رساندن تنفس آلاینده های هوا استفاده کنید و از پیاده روی در این شرایط اجتناب کنید.
  • این نکته را فراموش نکنید که در هوای آلوده حداقل دو لیوان شیر مصرف کنید چرا که کلسیم موجود در شیر آلاینده و عناصر سنگین را جذب کرده و آن را از بدن دفع می‌کند.

 

همچنین ببینید

Pregnancy-and-death-statistics

آیا آمار مرگ و میر مادران در آمریکا اغراق آمیز است؟

یک پژوهش جدید نتایج منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) در مورد افزایش نرخ مرگ و میر مادران را زیر سوال برده است. این پژوهش نشان می دهد که مرگ و میر مادران در آمریکا احتمالا ثابت بوده و با سایر کشورهای توسعه یافته برابری می کند. بر اساس ادعای نویسندگان این پژوهش، “علامت بارداری” که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *