بهترین ورزش برای کودکان در گروه‌های سنی مختلف

ورزش کردن برای کودکان مانند بازی کردن، بسیار هیجان انگیز و نشاط آور است و همچنین برای رشد بهتر جسمی بسیار مهم و ضروری می‌باشد، ولی والدین باید آگاهی‌های لازم در مورد بهترین ورزش برای کودکان در گروه‌های سنی مختلف را بدانند.

اهمیت ورزش کردن کودکان

ورزش کردن و داشتن فعالیت‌های جسمانی علاوه بر تاثیر در رشد جسمی کودکان در رشد عاطفی، اجتماعی، شناختی و اخلاقی آن‌ها موثر می‌باشد و باعث افزایش اعتماد به نفس، به دست آوردن قدرت و استقامت جسمانی، داشتن انضباط فردی و بهبود مهارت‌های تفکر انتقادی در کودکان می‌شود.

بهترین ورزش برای کودکان بر حسب سن

 

کودکان قبل از سن دو سالگی نمی‌توانند ورزش‌های منظمی را انجام دهند چون توانایی کافی برای بسیاری از فعالیت‌ها را به دست نیاورده‌اند.

بنابراین بهترین ورزش برای کودکان قبل از دو سالگی بازی‌های ساده مانند قل دادن توپ و پیاده‌روی می‌باشد، ولی والدین بعد از دو سالگی می‌توانند آموزش‌های لازم بر حسب سن و توانایی کودک به او بدهند تا کودک آن‌ها بتواند ورزش کند.

ورزش در کودکان ۲ تا ۳ سال

 

بهترین ورزش برای کودکان در این سن آموختن مهارت‌های لازم فیزیکی مانند دویدن، پریدن، شوت کردن، پرتاب کردن و گرفتن توپ است که بهتر است والدین عزیز برای آموختن این مهارت‌ها در خانه وقت بگذارند و آموزش‌های لازم را به کودک‌شان بدهند.

ورزش در کودکان ۴ تا ۶ سال

 

کودکان در این سن علاقه‌ی زیادی به فعالیت‌ها و ورزش‌های جهشی دارند و عاشق دویدن، پریدن و بازی کردن‌های پر تحرک هستند. به قول بعضی از والدین کودکان در این سن انرژیشان تمام نمی‌شود ولی هنوز نمی‌توانند بین حرکات بدن و چشم هماهنگی لازم را ایجاد کنند، بنابراین یکی از وظایف والدین انتخاب بهترین ورزش برای کودکان بر حسب سن آن‌هاست.

بهتر است از دادن ورزش‌هایی که نیاز به مهارت‌های خاصی دارند و پیچیده هستند در این سن به کودکان خودداری کنید چون نه تنها برایشان مفید نیست بلکه باعث ازدست دادن اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود.

بهترین ورزش برای کودکان در این سن ورزش‌هایی مانند لی لی بازی، طناب بازی، توپ بازی، سه چرخه بازی و شنا هستند. همچنین هنرهای رزمی نیز یکی از ورزش‌های مناسب برای این سنین است چرا که کودکان می‌توانند به راحتی حرکات را بیاموزند و با سرعت پیشرفت کنند.

ورزش‌های رزمی کنترل بدن را تقویت کرده و کیفیت حرکات بدنی را بهبود می‌بخشند. یکی دیگر از فواید ورزش از دیدگاه روانشناختی این است که کودک را به نظم، تعهد و کنترل تشویق می‌کند.

ورزش در کودکان ۷ تا ۱۰ سالبهترین ورزش برای کودکان در سن مدرسه، ورزش‌های تیمی و گروهی است و چون کودک کم کم به توانایی‌های جسمی لازم برای کسب مهارت‌های مختلف دست پیدا می‌کند، والدین باید با راهنمایی‌های لازم کودک را هدایت کنند تا ورزش‌هایی که متناسب با سن، شخصیت و توانایی‌های آن‌ها است را انتخاب کنند.

در این سن والدین سعی کنند به کودک آموزش دهند که همکاری در ورزش‌ها با اهمیت‌تر از رقابت و مسابقه است. ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری، بیسیال، بسکتبال، دو و میدانی و ژیمناستیک است.

ورزش برای کودکان بالاتر از ۱۰ سالکودکان بعد از ده سالگی توانایی‌ها و مهارت‌های بیشتری کسب می‌کنند و چون می‌توانند حرکات پیچیده و تکنیکی را یاد بگیرند می‌توانند در ورزش‌های سازمان یافته‌تر شرکت کنند و همچنین سطح فهم کودک و توانایی‌های یادگیری، تعادلی و حرکتی او در این سن افزایش می‌یابد.

کودکان بعد از سن ده سالگی

 

کم کم رشته‌ی مورد علاقه‌ی خود را پیدا می‌کنند. کودک وقتی در رشته ورزشی موفقیتی کسب می‌کند به طرف آن رشته سوق می‌یابد. ورزش‌های تیمی مانند فوتبال در این سن برای کودکان و نوجوانان بسیار جالب هستند. بهترین ورزش برای کودکان بالاتر از ده سال ورزش‌هایی مانند فوتبال، والیبال، قایق رانی، دو و میدانی و تنیس می‌باشند.

ورزش‌های سنگین و پر برخورد که نیاز به قدرت جسمانی دارند و فشار بیشتری روی ورزشکار وارد می کنند را به بعد از سن ۱۵ سالگی موکول کنید تا خطر جسمانی کودکان را تهدید نکند، زیرا صفحات رشد استخوان‌های کودکان در سنین ۱۰ تا ۱۶ سالگی حالت غضروفی داشته و فشار بیش از حد موجب ملتهب شدن و در نتیجه بسته شدن این صفحات می‌شود.

ورزش‌هایی مانند وزنه‌برداری، بوکس، کشتی، هاکی برای سنین بعد از بلوغ مناسب می‌باشند.

والدین گرامی باید توجه داشته باشند که ورزش برای همه‌ی سنین از کودکی تا پیری لازم و ضروری است و باید به کودکان خود آموزش‌های لازم در این زمینه را بدهند تا کودک متناسب با سن و رشد خود ورزش مورد علاقه‌ی خود را انجام دهد.

در کنار دانستن بهترین ورزش برای کودکان بر حسب سن، آگاهی از بهترین تغذیه برای آن‌ها نیز لازم و ضروری است.
بنابراین تغذیه‌ سالم کودکان را فراموش نکنیم چون کودکان برای ورزش و فعالیت‌های جسمی نیاز به انرژی دارند و این انرژی از طریق تغذیه تامین می‌شود پس سعی کنید رژیم غذایی مناسب برای ورزشکاران کوچک خود تنظیم کنید تا دچار مشکلات تغذیه‌ای نشوند.

چند پیشنهاد برای والدین

 

سعی کنید از بازی‌های گروهی پر تحرک که زیاد هم پیچیده نیستند و در حین سادگی نشاط می‌آفرینند را برای کودکان خود تدارک ببینید.ورزش‌هایی که در آن کودک باید بیش از اندازه بنشیند یا بایستد و تحرک کمتری دارد مناسب آن‌ها نیست چون باعث خستگی و کسل شدن کودک می‌شود و او را بیشتر عصبی می‌کند.

در فعالیت‌های ورزشی از موسیقی‌های مناسب برای ورزش کردن استفاده کنید، زیرا علاوه بر دادن هیجان و شادی به کودکان باعث هماهنگی بیشتر اعصاب و عضلات شده و کنترل و تعادل بدن را بیشتر می‌کند.

اگر می‌خواهید در برنامه‌های ورزشی مسابقه هم داشته باشید بهتر است مسابقات ساده را تدارک ببینید تا فشاری روی کودک نباشد. زیرا شکست برای کودکان باعث از دست دادن انگیزه و اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود.

منبع:سلامت نیوز

همچنین ببینید

Pneumonia

سالانه جان 1 میلیون کودک در اثر ذات الریه گرفته می‌شود

یک فوق تخصص ریه کودکان گفت: سالانه بیش از یک میلیون کودک زیر پنج سال بر اثر ابتلا به بیماری‌های پنوموکوک، جان خود را از دست می‌دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، مریم حسن زاد، با عنوان این مطلب که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، پنومونی اولین بیماری عفونی کشنده در سراسر دنیا است، افزود: پنومونی یا ذات‌الریه به عنوان بیماری عفونی کشنده در کودکان زیر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *