vegeterian

با رژیم غذایی گیاهی، قلب و عروق خود را قوی نگه دارید

مطالعه‌ای جدید نشان داده است که رژیم‌های غذایی گیاهی با سلامت قلب ارتباط دارند. افرادی که رژیم‌های گیاهخواری و وگان را دنبال می‌کنند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان در آن‌ها کمتر است. همچنین احتمال مرگ آن‌ها بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی نیز پایین‌تر است. دلیل این فواید می‌تواند کم بودن کلسترول و چربی‌های اشباع شده و در مقابل، غنی بودن این رژیم‌ها از مواد مغذی باشد.

بر اساس این مطالعه، بهترین رژیم غذایی گیاهی ممکن است رژیمی با عنوان «فلکستارتین» باشد. این رژیم بر پایه مصرف کل‌ غذاها بنا شده و انعطاف بیشتری دارد، یعنی می‌توانید گاهی اوقات از منابع غذایی حیوانی نیز استفاده کنید.

تحقیقات گذشته نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی سرشار از گوشت، غلات تصفیه شده، شکر و نمک و با میزان کمی از سبزیجات، خطر مرگ را افزایش می‌دهند. بنابراین، رژیم غذایی گیاهی با جایگزین کردن این مواد با منابع گیاهی می‌تواند اثر معکوس داشته و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش دهد.

محققان با بررسی ۴۸ مقاله منتشر شده در طی ۲۳ سال که به تاثیر رژیم‌های گیاهی بر سلامت قلب و عروق و خطر ابتلا به سرطان پرداخته بودند، به این نتیجه رسیدند که ارتباط بین رژیم‌های گیاهخواری و وگان با کاهش عوامل خطر بیماری‌های قلبی و متابولیک (مثل چربی خون بالا، قند خون بالا، وزن بالا و التهاب) بسیار قوی است.

بیشتر بخوانید “ روشهایی برای جذب مواد مغذی بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات

دکتر سارا بنزا، متخصص طب خانواده و سبک زندگی، معتقد است که رژیم‌های گیاهی به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهند. میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه‌ها همگی سرشار از مواد مغذی هستند که به سلامت افراد کمک می‌کنند. فیبر موجود در غذاهای گیاهی همچنین به روند هضم غذا سرعت می‌بخشد و سلامت میکروبیوم روده را حفظ می‌کند.

در حالی که این مطالعه به بررسی رژیم‌های گیاهخواری و وگان پرداخته، متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند که رژیم «فلکستارتین» بهترین شیوه برای تغذیه گیاهی است. این رژیم غذایی بر مصرف پروتئین‌های گیاهی با امکان افزودن گاه‌به‌گاه پروتئین‌های حیوانی تاکید دارد و به این ترتیب اطمینان می‌دهد که تمام مواد مغذی ضروری را دریافت می‌کنید. همچنین توصیه می‌شود که رژیم غذایی سرشار از کل‌ غذاها به جای غذاهای فرآوری‌شده و فوق فرآوری‌شده باشد. این رژیم غذایی سرشار از غلات کامل، حبوبات، سبزیجات، میوه‌ها، دانه‌ها، آجیل و پروتئین‌های حیوانی کم‌ فرآوری‌شده است و به شما کمک می‌کند تا در حالی که فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی دریافت می‌کنید، از قندهای افزودنی که خطر بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهند، دوری کنید.

منبع: healthline

بیتر بخوانید “ این مواد غذایی سلامت قلب را تضمین می‌کند!

همچنین ببینید

کمبود خواب، تهدیدی بزرگ برای سلامت قلب زنان

تحقیقات جدید ارتباطی حیاتی بین کمبود خواب و افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی در زنان، به ویژه در دوران میانسالی، را نشان می‌دهد. زنانی که به طور مزمن از بی‌خوابی رنج می‌برند یا به طور مداوم کمتر از پنج ساعت در شب می‌خوابند، به طور قابل توجهی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند. این همبستگی با توجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *