بارداری ساختار مغزمادر را برای مراقبت از نوزاد تغییر می دهد

بارداری ساختار مغزمادر را برای مراقبت از نوزاد تغییر می دهد

نتایج یک مطالعه نشان می دهد که بارداری تغییرات طولانی مدتی در مغز زنانیکه برای اولین بار مادر می شوند، ایجاد می کند؛ این تغییرات به آنها در مراقبت از نوزاد تازه متولد شده خود کمک می کند.
در این مطالعه اسکن های ام.آر.آی گرفته شده از مغز زنانیکه برای اولین بار مادر شده بودند، تغییراتی را در حجم ماده خاکستری این زنان نشان داد که به آنها در مراقبت از نوزادان تازه متولد شده خود کمک می کند.
محققان در این مطالعه دائما کاهشی را در حجم ماده خاکستری مغز این زنان مشاهده کردند که می تواند به این معنی باشد که مغزآنها در حال بهینه سازی خود برای کمک به تامین نیازهای نوزدانشان است و این اثرات برای دستکم 2 سال ادامه می یابد.
السلاین هوکزما روانشناسی که این تحقیق را در دانشگاه بارسلونا در اسپانیا انجام داده است، می گوید،این تغییرات دست کم تاحدودی، مکانیسمی از کاهش سیناپسی است که در آن سیناپس های ضعیف حذف می شوند و جای خود را به شبکه های عصبی موثرتر و خاص تر می دهند.
محققان دراین تحقیق که در یک دوره زمانی بیش از پنج سال انجام شد، اسکن های مغزی 25 زن را که برای اولین بار مادر شده بودند قبل و بعد از بارداری بررسی کردند. آنها همچنین اسکن های مغزی 19 نفر از همسران این زنان را نیز تجزیه و تحلیل کردند.
از سوی دیگر محققان از مغز 20 زن دیگر که باردار نبودند و هرگز باردار نشده بودند و 17 تن از همسران آنها به عنوان گروه کنترل اسکن گرفتند.
نتایج این مطالعه تمایز واضحی را میان (ساختار مغزی) زنانی که برای اولین بار مادر شده بودند و سایر افراد شرکت کننده این مطالعه از جمله مردانی که تازه پدر شده بودند، نشان داد.
این نتایج کاهشی را در حجم ماده خاکستری مادران در بخش های قشر جلویی پیشانی و خلقی و قشر جلویی و تمپورال نشان داد.
به گفته محققان، این مناطق مغزی تماما در رویه های اجتماعی مانند احساس همدردی و توانایی درک دیگران دخیل هستند.
درحالیکه کاهش حجم ماده خاکستری ممکن است ناسالم به نظر برسد اما محققان تصور می کنند که این کاهش برخلاف مسئله ای که منفی به نظر می رسد، می تواند موردی از خود تنظیمی مغز باشد. از سوی دیگر تغییراتی در حافظه یا سایر عملکردهای شناختی هیچ یک از مادران مورد بررسی در این مطالعه مشاهده نشد که این خود تاکیدی است بر منفی نبودن کاهش حجم ماده خاکستری مغز بر اثر بارداری.
محققان می گویند کاهش ماده خاکستری مغز لزوما مسئله بدی نیست . این موضوع می تواند یک رویه مثبت از بلوغ باشد.
اما این موضوع تنها در مورد زنانی رخ می دهد که برای اولین بار مادر می شوند بنابراین محققان گمان می کنند که این تغییر می تواند یک مکانیسم تحولی در واکنش به نیازهای احساسی یک کودک تازه متولد شده باشد.
البته مردانی که برای اولین بار پدر می شوند نیز نیاز دارند که خود را با شرایط جدید پدر شدن تطابق دهند.اما از آنجاییکه اسکن های ام.آر.آی گرفته شده از مغز این پدران، کاهش مشابه ای را در ماده خاکستری مغز آنها نشان نداند محققان تصور می کنند که تغییرات ایجاد شده در ماده خاکستری زن هایی که برای اولین بار مادر می شوند باید ناشی از رویه های زیستی در دوران بارداری مانند نوسانات هورمونی باشد.
یافته های این مطالعه در مجله Nature Neuroscience منتشر شده است.
منبع :ایرنا

همچنین ببینید

آیا سالمندان با بالا رفتن سن زودتر از خواب بیدار می‌شوند؟

یک تصور کلیشه‌ای وجود دارد که می‌گوید نوجوانان تا لنگ ظهر می‌خوابند، اما افراد مسن‌تر صبح زود از خواب بیدار می‌شوند. به نظر می‌رسد در این کلیشه، حقیقتی وجود دارد که در واقع بخشی از روند طبیعی پیر شدن است. متخصصان توصیه می‌کنند که افراد هفت ساعت یا بیشتر در طول شب بخوابند. آنها همچنین می‌گویند ساعت معینی به خواب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *