Ozempic

اوزمپیک (سماگلوتید) نه تنها اشتها را کم می‌کند، بلکه طعم غذا را نیز تغییر می‌دهد!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد داروهای لاغری Ozempic و Wegovy که با نام تجاری Semaglutide شناخته می‌شوند، می‌توانند بر حساسیت طعم و نحوه واکنش مغز به شیرینی غذا تأثیر بگذارند.

این تغییر ممکن است یکی از دلایل اثرگذاری این داروها در کاهش وزن باشد.

بر اساس این مطالعه، افرادی که Semaglutide مصرف کرده‌اند، نسبت به گروه کنترل (دارونما) حساسیت بیشتری نسبت به طعم‌های مختلف از خود نشان داده‌اند. همچنین، بررسی‌های ژنتیکی روی زبان آن‌ها، بیانگر تغییر در فعالیت ژن‌های مرتبط با حس چشایی است.

از طرف دیگر، اسکن مغز این افراد نشان می‌دهد که در پاسخ به مصرف طعم شیرین، فعالیت ناحیه‌ای از مغز به نام “لوب آهیانه” که مسئول ادراک و یکپارچه‌سازی اطلاعات حسی مختلف است، افزایش یافته است.

این یافته‌ها حاکی از آن است که Semaglutide نه تنها بر احساس سیری در مغز تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند نحوه‌ی درک طعم و لذت بردن از غذاهای شیرین را نیز تغییر دهد و از این طریق به کاهش وزن افراد کمک کند.

با این حال، لازم به ذکر است که این مطالعه روی گروه کوچکی از افراد انجام شده و برای تایید قطعی این یافته‌ها و درک کامل مکانیسم اثر این دارو، نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

همچنین، مصرف Semaglutide تنها با تجویز پزشک و در افرادی با شرایط خاص مجاز است. این دارو عوارض جانبی دارد و راه‌حل دائمی برای کاهش وزن به شمار نمی‌رود و می‌بایست در کنار رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: https://www.healthline.com/health-news

بیشتر بخوانید ” ۴ راه برای لاغری سریع

همچنین ببینید

داروهای لاغری جدید ممکن است باعث کمبود مواد مغذی شوند!

داروهای GLP-1 مانند اوزمپیریک، وگویی و زپباند می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند اما ممکن است باعث کمبود مواد مغذی شوند. مصرف پروتئین، ویتامین B12، D، آهن و کلسیم کافی در حین مصرف این داروها ضروری است. کاهش وزن با داروهای GLP-1 می‌تواند خطر کمبود مواد مغذی را افزایش دهد زیرا باعث کاهش شدید مصرف غذا می‌شود. کمبود پروتئین، ویتامین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *