Colon-cancer-in-young-people

افزایش نگران کننده سرطان روده بزرگ در جوانان

این متن در مورد زنی است که در هفت ماهگی بارداری به سرطان روده بزرگ (کلون) مبتلا شد. آزمایش ژنتیک بر روی جنین او ناهنجاری هایی را نشان داد، اما طی انجام آزمایشات بعدی متوجه شدند که نوزاد سالم است و خانم وب به سرطان روده بزرگ مرحله ۴ مبتلا است. او قبلا به ملانوم بدخیم (نوعی سرطان پوست) مرحله IA تشخیص داده شده بود.

دکتر جاستینینو، جراح متخصص روده بزرگ در مرکز سرطان دانشگاه سینسیناتی، اشاره می کند که سابقه ابتلا به چند سرطان مختلف با سرطان روده بزرگ مرتبط است، اما ملانوم بدخیم جزء موارد شایع آن نیست. او همچنین خاطرنشان می کند که میزان ابتلا به سرطان روده بزرگ در بین جوانان در حال افزایش است.

دکتر جاستینینو توضیح می دهد که این افزایش احتمالا به دلیل “اثر گروه سنی تولد” است. افرادی که بعد از دهه ۱۹۵۰ به دنیا آمده اند، در معرض غذاها و عوامل محیطی متفاوتی قرار گرفته اند که بر میکروبیوم و التهاب روده بزرگ آنها تأثیر می گذارد و تصور می شود همین عوامل باعث ایجاد سرطان می شوند.

برای افراد سالم، شروع کولونوسکوپی (آزمایش روده بزرگ) از ۴۵ سالگی توصیه می شود. کسانی که یکی از اقوام درجه یک آنها به سرطان روده بزرگ مبتلا بوده است، باید ۱۰ سال زودتر از سن تشخیص بیماری در آن فرد، غربالگری را شروع کنند.

دکتر جاستینینو در انتها تاکید می کند که بیماران مبتلا به این سرطان، به خصوص زمانی که در مراحل غربالگری تشخیص داده می شوند، اغلب به دلیل احساس سلامتی دچار ناباوری می شوند. اما واقعیت این است که بسیاری از بیماران سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه و بدون هیچ علائمی شناسایی می شوند. این موضوع اهمیت غربالگری با کولونوسکوپی را برجسته می کند. او می گوید: “انواع زیادی از سرطان ها وجود دارند که غربالگری برای آنها ممکن نیست، اما سرطان روده بزرگ یکی از آنها نیست و باید از این فرصت برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام استفاده کنیم.”

منبع: healthline

همچنین ببینید

Prostate-Cancer

آزمایش جدید و امیدوارکننده برای تشخیص سرطان پروستات

پژوهشگران موفق به توسعه‌ی آزمایشی با دقت بالا برای تشخیص سرطان پروستات شده‌اند. این آزمایش که از ۱۷ نشانگر ژنتیکی برای شناسایی سرطان استفاده می‌کند، قادر است سرطان‌های پروستات با درجه بالا را با دقت ۹۹% تشخیص دهد. این پیشرفت می‌تواند تحول بزرگی در زمینه‌ی تشخیص و درمان سرطان پروستات باشد. یکی از مزایای کلیدی این آزمایش، کاهش قابل توجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *