آثار نامطلوب آلودگی هوا بر پوست

آثار نامطلوب آلودگی هوا بر پوست

سلامت نیوز:یک متخصص پوست و مو گفت: آلودگی هوا بر روی پوست آثار نامطلوب و منفی دارد؛ چراکه هوای آلوده حاوی ترکیبات مضر مانند سرب، هیدرو کربن‌ها و ترکیبات سولفور است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مهدی سبکتکین اظهار کرد: پوست بدن، بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین ارگان بدن و اولین سد دفاعی بدن علیه عوامل فیزیکی، شیمیایی و میکروبی پوست است.
وی افزود: ترکیبات مضر هوای آلوده می‌تواند هم تاثیر مستقیم روی پوست و هم از طریق جذب پوستی مخاطی، تأثیرات منفی بر ارگان‌های داخلی داشته باشد.
سبکتکین، شایع‌ترین عوارض حاد و زودگذر آلودگی هوا را خشکی و کهیر و اگزمای دست و صورت دانست و گفت: تغییر رنگ پوست، ایجاد زخم‌های سطحی در پوست، قرمزی و خارش و تورم پلک و پوست اطراف چشم و ترک لب از دیگر عوارض آلودگی هوا هستند.
این متخصص پوست و مو خاطر نشان کرد: تاثیرات مستقیم آلودگی هوا روی پوست شامل تاثیرات حاد و تاثیرات مزمن است.
وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا در طولانی مدت ممکن است سبب سرطان‌های پوستی در میانسالی شود، تصریح کرد: بروز چین و چروک، پیری زودرس، تیرگی اطراف چشم، زخم‌های مزمن در کشاله ران و زیربغل نیز از تأثیرات آلودگی هوا در دراز مدت است.
سبکتکین مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها را مهم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین C ، A و روی اثرات سوء آلاینده‌ها را بر روی اعضای بدن کاهش می‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: در مواقع تشدید آلودگی هوا، دستکش و لباس نخی سبک به رنگ روشن بر تن شود و صورت را با ضد آفتاب مناسب محافظت کرد. همچنین برای جلوگیری از جذب آلاینده‌ها از طریق سیستم تنفسی لازم است بینی و دهان خود را با ماسک بپوشانید.
منبع:سلامت نیوز

همچنین ببینید

ماده‌ای سرطان‌زا در مواد آرایشی!

خبر نگران‌کننده‌ای برای افرادی که از کرم‌های ضد جوش حاوی بنزوئیل پروکسید استفاده می‌کنند: محققان ماده‌ای به نام بنزن، که یک ماده سرطان‌زای شناخته شده است، را در بسیاری از این محصولات پیدا کرده‌اند. این موضوع نگران‌کننده است، زیرا بنزوئیل پروکسید یکی از ترکیبات رایج در درمان جوش بوده و محصولات حاوی آن به راحتی در داروخانه‌ها در دسترس افراد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *