شایع ترین علائم سرطان روده

فلوشیپ جراحی کلورکتال با بیان اینکه سرطان روده بزرگ (کولون) جزء دومین سرطان شایع در دنیا است، گفت:کاهش وزن ناگهانی، وجود خون درمدفوع، فقرآهن و تغییراجابت مزاج ازجمله علائمسرطان روده بزرگ است.
دکترسعید درخشانی سن، پولیپ های روده، سابقه فامیلی وعوامل ژنتیکی را ازجمله عوامل افزایش دهنده این بیماری اعلام کرد و افزود: ژنتیک عامل پنج درصد ابتلا به سرطان روده بزرگاست.
وی سیگار،غذاهای چرب و مواد غذایی فراوری شده را از جمله مهمترین فاکتورهای ابتلا به این سرطان دانست و اظهار کرد:استفاده ازغذاهای فیبردار و دوری از استرس در پیشگیری ازسرطان روده بزرگ موثر است.
فلوشیپ جراحی کاورکتال تاکید کرد که رژیم غذایی مناسب، ورزش و عدم استعمال دخانیات از جمله عواملی هستند که می توانند ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.
وی با اشاره به اینکه کسانی که افراد درجه اول آنها به این بیماری مبتلا شده اند احتمال ابتلای آنها به این بیماربیشتر است و باید از 40 سالگی آزمایش کولونوسکوپی انجام دهند، تصریح کرد: سایر افراد بالای 50 سال توصیه می شود این آزمایش را انجام دهند.
درخشانی برلزوم تشخیص زودهنگام این سرطان تاکید کردو گفت:روش های تشخیص خیلی خوبی برای شناسایی آن در کشور وجود دارد و با تشخیص به موقع می توان آن را درمان کرد.
منبع:ایرنا

blood-test

انقلابی در تشخیص سرطان روده بزرگ با آزمایش خون

آزمایش خون جدیدی برای سرطان روده بزرگ ساخته شده که می‌تواند در حدود ۸۳ درصد موارد این سرطان را تشخیص دهد. بر خلاف کولونوسکوپی که فرایندی پیچیده و نیازمند آمادگی قبلی است، این آزمایش به سادگی با دادن خون انجام می‌شود و حتی ممکن است بتوانید آن را همزمان با چکاپ منظم خود نزد پزشک انجام دهید. با اینکه این …