افرادی که نباید داروی کدئین‌دار استفاده کنند

یک داروساز با اشاره به اینکه اگر 3 روز استامینوفن مصرف کردید و سردردتان بهتر نشد، باید حتما به پزشک مراجعه کنید، گفت: مصرف بی رویه مسکن علائم بیماری را مخفی می‌کند.
نوشین محمد حسینی در ارتباط با موضوع قرص‌های سرماخوردگی اظهارداشت: قرص سرماخوردگی علاوه بر استامینوفن، داروی ضد حساسیت و ضد احتقان هم دارد و افراد دچار فشار خون بهتر است مرتب فشار خون را اندازه گیری کنند زیرا اثر داروی فشار خون را کم می کند.
وی در مورد اینکه در ماه چند عدد استامینوفن ساده برای رفع سردرد می توان استفاده کرد؟ گفت: اگر شما 1 ، 2 و 3 روز استامینوفن مصرف کردید و سردردتان بهتر نشد و دلیل سردردتان را نمی دانید باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین مشکل دیگر این است که وقتی شما مسکن را بی رویه مصرف می‌کنید ممکن است علائم یک بیماری را پوشش دهید.
این داروساز در مورد فرق استامینوفن کدئین دار با نوع ساده آن در چیست؟ اظهارداشت:ما در علم داروسازی، اصطلاحی داریم به نام سی نرژیسم یا هم افزایی برخی داروها را داریم و این بدان معنی بوده که برخی داروها علاوه بر اینکه تاثیر خودشان دارند در کنار داروی دیگر اثرشان بیشتر می شود.
محمد حسینی ادامه داد: مثلا استامینوفن ساده 325 میلی گرم یک اثر درمانی دارد و وقتی به آن 10 میلی گرم کدئین اضافه شود اثر آن 325 میلی گرم بسیار زیاد می شود؛ و اگر ما بیشتر استامینوفن نیاز داریم؛ اما نخواهیم از دوز بیشتر استامینوفن به علت سمیت کبدی استفاده کنیم، در این موارد از استامینوفن کدئین دار استفاده می کنیم و این در هنگام دردهای شدیدتر استفاده می شود.
این داروساز در پاسخ به اینکه چه افرادی نباید از کدئین استفاده کنند؟، گفت: افراد دچار یبوست و افرادی که احتمال وابستگی به کدئین دارند، نباید از این دارو استفاده کنند همچنین افرادی که دوره پس از درمان ترک اعتیاد را می‌گذارنند نیز نباید مصرف کننده مسکن کدئین دار باشند.
وی با بیان اینکه در بیمارانی که شیمی درمانی می شوند پزشک ممکن است ترجیح دهد از استامینوفن 500 میلی گرم استفاده کند ولی از استامینوفن کدئین دار استفاده نکند، افزود:استامینوفن کدئین دار ممکن است روی دید فرد، رانندگی کردن، کار با دستگاه های دقیق، اثر گذار باشد همچنین مصرف بی رویه و بدون حساب آن ممکن است وابستگی ایجاد کند.وی اضافه کرد: تلفن 1490 شماره‌ای است که بدون گرفتن کد، پاسخگوی سوالات دارویی مردم در سراسر کشور بوده و شماره 82101 در تهران نیز مرکز اطلاع رسانی دارویی است.
این داروساز خاطر نشان کرد: برخی از مسکن‌ها سمیت کبدی دارند و برخی از آنها سمیت کلیوی دارند. بنابراین هنگام مصرف مسکن‌ها، اگر امکان مراجعه به پزشک ندارید حتی الامکان با داروساز مشورت کنید.
منبع:فارس

diabetes

افراد دیابتی از این نوشیدنی های فوق العاده استفاده کنند

به گزارش صد آنلاین ، نتایج تحقیقات محققان نشان داد مصرف سایر نوشیدنی‌ها به ویژه قهوه، چای، شیر کم چرب و آب در کاهش احتمال مرگ زودرس مؤثر هستند. این یافته‌ها به نقش بالقوه نوشیدنی‌های سالم برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اشاره دارد. دکتر «چی سان»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه هاروارد، گفت: «نوشیدنی‌ها می‌توانند منبع …