639

چند کیلو کاهش وزن در یک ماه صحیح است؟

639

یک متخصص تغذیه عنوان کرد: کاهش وزن افراد در سه حالت ممکن است اتفاق بیفتد، از بین رفتن توده چربی، از دست دادن آب بدن و از دست رفتن عضلات بدن که البته تنها یکی از این موارد می‌تواند یک کاهش وزن طبیعی محسوب شود

در یک ماه چند کیلوگرم کاهش وزن طبیعی است؟

دکتر سعید حسینی افزود: کاهش وزن در حالت طبیعی باید «در هفته نیم تا یک کیلوگرم» و «در ماه حدود دو الی چهار کیلوگرم» باشد که این کاهش وزن در صورتی که از توده چربی باشد، در لاغری مؤثر و مداوم تر خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر فردی به هر دلیلی با کاهش وزنی روبرو شود که از آب بدن او کاسته شده باشد، تاثیری در شرایط فرد نخواهد داشت، علاوه بر آن، اگر از طریق رژیم‌های نادرست اقدام به کاهش وزن کند، به طوری که عضلات خود را از دست بدهد، با به هم ریختن سوخت و ساز بدن، وزن سابق فرد مجددا برگشته و حتی ممکن است با افزایش وزن بیشتری نسبت به قبل نیز مواجه شود.

این متخصص تغذیه با بیان این‌که اصول رژیم غذایی سالم برای همه تقریبا یکسان است، گفت: اگر فردی مثلا بیماری کلیوی، کبد چرب یا دیابت داشته باشد، روی نحوه لاغری او نیز موثر خواهد بود، علاوه بر آن، بسته به وزن و سن افراد هم ممکن است فرآیند لاغری تغییر کند، در حقیقت رژیم غذایی اصولی که توسط متخصصان ارائه می‌شود، به شرایط فردی بستگی دارد.

حسینی در پاسخ به این که آیا به طور کلی افرادی که دچار اضافه وزن هستند باید مورد خاصی را از غذای خود حذف یا کم کنند، توضیح داد: در بیشتر رژیم‌های ایرانی که منجر به چاقی می‌شود، مصرف چربی بیش از سهم پیشنهادی است، چربی به دلیل این‌که غذا را خوشمزه می‌کند، علاوه بر آن سیرکننده نیز هست، چه در تهیه غذا در منزل و چه در آشپزخانه‌های بیرون از منزل، بیشتر استفاده می شود. از لحاظ قیمت نیز، استفاده از چربی ها مقرون به صرفه است. به همین دلیل هم مردم کشور ما از مصرف بالای چربی برخوردار هستند.

به گفته این متخصص تغذیه، علاوه بر عوامل ذکر شده که منجر به مصرف چربی و تجمع آن در بدن افراد می‌شود، کم حجم بودن چربی نیز در مقایسه با مواد خوارکی دیگر مانند میوه که فضای بیشتری را اشغال می‌کند، موجب آن می‌شود که افراد متوجه مصرف بالای آن نشوند، بنابراین با در نظر گرفتن این موارد، افراد می‌توانند تا حدودی از افزایش وزن خود جلوگیری کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: اگرچه ورزش به عنوان یک فعالیت مثبت، همیشه باید در نظر گرفته شود و اثرگذاری مثبتی نیز در کم شدن وزن دارد، اما با توجه به این که افراد ممکن است در سنین بالا دارای اضافه وزن باشند و مشکلات جسمی مانند دیسک کمر، آرتروز زانو و … داشته باشند، بنابراین انجام فعالیت‌های ورزشی برای همه افراد تحت رژیم مقدور نخواهد بود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ

همچنین ببینید

Food-and-anger

آیا تغذیه بر خلق و خو ما تاثیر می‌گذارد؟

در سال‌های اخیر، ارتباطِ بین تغذیه و سلامتِ روان به طور فزاینده‌ای مورد توجه دانشمندان و متخصصانِ تغذیه قرار گرفته است. مطالعات نشان داده‌اند که رژیمِ غذایی می‌تواند نقشی مهم در تنظیمِ خلق و خو و کاهش علائ اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب ایفا کند. تاثیر منفی برخی مواد غذایی عبارتند از: 1. غذاهای فرآوری شده و شیرین: مصرفِ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *