پیشگیری از ابتلا به عارضه پای دیابتی

ساخت کفی سه بعدی برای پیشگیری از ابتلا به عارضه «پای دیابتی»

محققان با استفاده از پرینت سه بعدی موفق به طراحی کف متفاوتی شده اند که می تواند بیماران دیابتی را در برابر زخم های پای دیابتی محافظت کند.
دیابت یا مرض قند از بیماری های شایعی است که می تواند مشکلات مهمی را برای اندام ها ایجاد کند. یکی از این مشکلات زخم های مزمن و مقاوم به درمان است که معمولا در کف پای بیماران ظاهر می شود. این عارضه پای دیابتی Diabetic foot نامیده می شود. قند خون بالا باعث آسیب به اعصاب پاها شده و بیمار در صورت عدم کنترل به مرور زمان حس پاهایش کم و کمتر می‌شود. به این ترتیب، بدون اینکه بیمار متوجه شود، پاها در معرض آسیب و گزند قرار می‌گیرند.
بیماران دیابتی کفش های مخصوصی را به پا می کنند که احتمال بروز عارضه پای دیابتی را کاهش می دهد. اکنون محققان آلمانی با استفاده از پرینت سه بعدی موفق به ساخت کفی سه بعدی شده اند که می تواند بیماران را در برابر زخم و عفونت های حاصل از بیماری دیابت محافظت کند.
این پروژه محققان آلمانی laser-assisted construction of customized footwear نام دارد. در این پروژه، ابتدا به اسکن پای بیماران پرداخته شده و سپس ساخت مدل های کامپیوتری کفی سه بعدی آغاز می شود. مدل های کامپیوتری تهیه شده نه تنها می توانند اسکن دقیقی از پاشنه پای بیماران را در اختیار محققان بگذارند بلکه می توانند نقاطی از کف پا که فشار بیشتری بر آنها وارد می شود را نیز به طور دقیق مشخص کنند. با استفاده از این مدل کامپیوتری می توان به ساخت کفی سه بعدی مناسبی پرداخت که بیماران دیابتی را در برابر زخم ها و عفونت های حاصل از بیماری بیمه کند.
در ساخت این کفی ها از «روش هم جوشی لیزری» استفاده شده و با کمک پودر ترموپلاستیک پلی اورتان thermoplastic polyurethane می توان کفی ها را در یک زمان مشخص در یک لایه ساخت. سپس با تغییر ساختار درونی کفی ها می توان به کنترل نرمی یا سختی، تفاوت سطح در قمست های مختلف کف پا و … پرداخت.
منبع :خبر گزاری مهر

تولید واکسن آلرژی به بادام زمینی

واکسن آلرژی به بادام زمینی واکسن آلرژی به بادام زمینی تولیدشده توسط محققان دانشگاه ساوت استرالیا در آزمایشات لابراتواری برای نمونه های خونی انسان و موش ها موثر بوده است. این واکسن با بازنویسی واکنش بدن به مواد آلرژی زا بادام زمینی موجب حذف واکنش های غیرآلرژیک می شود. واکنش های آلرژیک به مواد آلرژی زا بادام زمینی شامل حالت …