پلاک های پروتئین آلزایمر به قلب آسیب می رسانند

پلاک های پروتئین آلزایمر به قلب آسیب می رسانند

قطعات پروتئین تشکیل دهنده پلاک در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر ممکن است موجب سفت شدن ماهیچه قلب و افزایش ریسک نارسایی قلبی در آنها شود.
قطعات پروتئین «آمیلوئید بتا» نامیده می شوند. آزمایش نمونه های بافت قلب آشکار ساخته که قلب بیماران آلزایمری دارای میزان بالای آمیلوئید بتا است.
قطعات چسبنده آمیلوئید بتا موجب ایجاد پلاک بین نورون ها می شود که علامت و نشانه بیماری آلزایمر هستند. به گفته محققان، رسوبات مشابه در قلب این افراد هم مشاهده شده است.
دکتر فدریکا دل مونته، پژوهشگر ارشد از دانشکده پزشکی هاروارد، در این باره می گوید: «ما دریافتیم برخی انواع نارسایی قلبی اساساً ناشی از بیماری آلزایمر در قلب هستند. آنها دارای تاثیر بیولوژیکی مشابهی هستند. در یک مورد بر مغز اثر گذاشته و در یک مورد بر قلب تاثیر می گذارند.»
این مطالعه شامل ۲۲ فرد مبتلا به آلزایمر با میانگین سنی ۷۹ سال بود. در این مطالعه، آنها با ۳۵ فرد سالم در گروه کنترل با میانگین سنی ۷۸ سال مقایسه شدند.
آزمایشات نشان داد افراد مبتلا به آلزایمر دارای ضخامت بیشتری در دیواره بطن چپ قلب شان هستند. به گفته محققان، در چنین شرایطی، بطن ها دارای توانایی کمتری در انبساط و دریافت خون قبل از پمپاژ آن به قلب بودند.
به گفته تیم تحقیق، افزایش میزان آمیلوئید بتا در سایر بافت های بدن بیماران آلزایمری، از جمله روده، کلیه ها و ماهیچه ها هم مشاهده شده است.
منبع:خبر گزاری مهر

همچنین ببینید

Alzheimer-and-exercise

تاثیر شگفت انگیز ورزش بر مغز | کاهش خطر آلزایمر و بهبود حافظه

ورزش آلزایمر را درمان نمی کند اما تحقیقات نشان می دهد که ورزش منظم می تواند به کند شدن پیشرفت بیماری و در نتیجه داشتن زندگی با کیفیت بهتر کمک کند. علاوه بر تاخیر در پیشرفت، برخی مطالعات حاکی از آن است که ورزش حتی ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر را نیز کاهش دهد. ورزش های هوازی مانند پیاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *