ورزش های ممنوعه برای هموفیلی ها

ورزش های ممنوعه برای هموفیلی ها

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص مضرات چاقی برای بیماران مبتلا به هموفیلی، گفت: چاقی برای هموفیلی ها مانند سم است و می تواند مشکلات بیشتری برای آنها ایجاد کند.
هموفیلی یک بیماری خون ریزی دهنده ارثی است که به دلیل کمبود عوامل انعقادی در بدن بروز می کند. بیماری ارثی هموفیلی A و B بر اثر کمبود فاکتورهای 8 و 9 ایجاد می شود و وابسته به جنس است، به عبارت دیگر، این بیماری بیشتر در مردان مشاهده می شود و زنان معمولا ناقل آن هستند.
هموفیلی از لحاظ شدت هم انواع مختلف دارد که نوع خفیف آن معمولا آسیبی به همراه ندارد، نوع دوم متوسط است و در آن، افراد مبتلا سالی حداقل سه بار دچار خونریزی می شوند و نوع دیگر، شدید است که ماهی حدود یک یا دو بار بدون هیچگونه آسیب یا تروما خاصی می توانند خونریزی داشته باشند.
با این همه، رعایت برخی ملاحظات در سبک زندگی از قبیل رژیم غذایی یا ورزش می تواند کمک زیادی به بیماران کند.
دکتر پیمان عشقی روز دوشنبه در این خصوص افزود: چاقی می تواند تعداد و شدت خونریزی مبتلایان به هموفیلی را افزایش دهد، از این رو جلوگیری از افزایش وزن در این افراد ضرورت دارد.
وی ادامه داد: بر این اساس لازم است که مبتلایان از رژیم غذایی مناسب استفاده کنند تا چاق نشوند و از مصرف خوراکی هایی مانند فست فود و غذاهای پرچرب و شیرین به شدت خودداری کنند.
فوق تخصص خون با اشاره به این که مفاصل بیماران هموفیلی در معرض خونریزی قرار دارد، بیان کرد: احتمال تشدید خونریزی مفاصل، تشدید عوارض مفصلی و تخریب آن و مصرف بیشتر فاکتورهای انعقادی از مهمترین عوارض چاقی در این افراد است.
وی ادامه داد: افراد مبتلا به بیماری خونریزی دهنده، به ویژه خونریزی دهنده مخاطی، بهتر است غذاهای خون ساز بیشتری مانند گوشت و ماهی مصرف کنند تا بخشی از کمبود خون آنها از این طریق جبران شود.
دکتر عشقی تاکید کرد که در ارتباط با کودکان مبتلا به هموفیلی،لازم است شرایط مناسبی را در محیط زندگی فراهم کرد؛ کف خانه حتما باید فرش باشد تا کودک روی سنگ و سرامیک زیاد راه نرود و وسایل لبه دار یا تیز در اختیارش قرار نگیرد، همچنین دقت شود که خوراکی هایی مانند پسته، بادام و گردو با پوست و یا ماهی تیغ دار در احتیار آنان قرار نگیرد.
وی افزود: این افراد همچنین باید در منازل و مدارس از آسانسور یا سطح شیب دار آرام برای بالارفتن از طبقات استفاده کنند و کمتر از پله، بالا و پایین بروند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: لازم است بیماران هموفیلی از ورزش های تماسی مانند کشتی، بوکس، فوتبال، بستکبال، اسکی و حتی والیبال که دائم در معرض برخورد هستند، پرهیز کنند.
وی، شنا را یکی از بهترین ورزش ها برای این افراد دانست و افزود: ورزش هایی مانند شنا، دو و میدانی و حتی تنیس روی میز برای این افراد مناسب است.
عشقی بیان کرد: هموفیلی ها با این ورزش ها می توانند عضلات خود را تقویت و بدن را قوی و عضلانی باقی نگهدارند که این کار می تواند جلوی خونریزی مفاصل را بگیرد.
فوق تخصص خون همچنین توصیه کرد که بیماران هوفیلی ورزش را در محیط و شرایط مناسب و با وسایل امن انجام دهند تا به سلامتی و تندرستی آنها افزوده شود.
وی، مسواک زدن برای این افراد را بسیار ضروری دانست و گفت: برخی بر این باور هستند که هموفیلی ها به دلیل خونریزی نباید مسواک بزنند که این باور غلط است و این افراد باید مسواک بزنند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که هموفیلی ها باید حداقل روزی دو بار و پس از صرف غذا مسواک بزنند، اظهار کرد: در عین حال مسواک آنها باید نرم باشد تا از لثه مراقبت شود و عفونت در دهان تشکیل نشود.
وی با اشاره به این که تشخیص بیماری هموفیلی قبل از تولد امکانپذیر است، بیان کرد: به هر حال، می توان از تولد کودک مبتلا به این بیماری جلوگیری کرد.
عشقی ادامه داد: وقتی یک بیمار هموفیلی در خانواده ای به دنیا آمد، دیگر نیاید بیمار دوم در این خانواده متولد شود که باتوجه به امکانات و تجهیزات پیشرفته می توان قبل از تولد این بیماری را تشخیص داد و جلوی تولد این نوزاد را گرفت.
وی افزود: امکانات، تجهیزات پیشرفته و مبانی حقوقی و شرعی برای جلوگیری از تولد نوزاد مبتلا به بیماری هموفیلی در داخل کشور فراهم است و قبل از تولد می توان جلوی رشد این جنین را گرفت.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در خانواده های که این بیماری در آنها یا در اقوام نزدیک آنها مشاهده شده است، باید قبل از بچه دار شدن مشاوره ژنتیکی انجام شود.
عشقی با اشاره به این که ناقلان احتمالی از روی شرح حال مشخص خواهند شد، گفت: ناقلان احتمالی باید آزمایش ژنتیکی را انجام دهند تا از تولد نوزاد مبتلا جلوگیری شود.
ابتلا به بیماری انعقادی در کشور به منطقه جغرافیایی خاصی اختصاص ندارد، اما استان های تهران، خراسان جنوبی، اصفهان و شیراز به ترتیب بیشترین تعداد مبتلایان را در بر دارند،
17 آوریل مصادف با 28 فروردین روز جهانی هموفیلی در سراسر جهان گرامی داشته می شود. شعار روز جهانی هموفیلی در سال 2017 صدای آنها را بشنوید
منبع:سلامت نیوز

همچنین ببینید

fat

سونامی افراد چاق در جهان

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که در ۳۰ سال گذشته، الگوی چاقی و کمبود وزن در جهان به طور چشمگیری تغییر کرده است. در حالی که کمبود وزن در حال کاهش است، چاقی با سرعت نگران کننده‌ای در حال افزایش است. تحقیقات انجام شده روی بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان نشان می‌دهد که امروزه بیش از ۱ میلیارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *