396

میگرن را سرسری نگیرید/ استفاده بی‌رویه از مُسکن‌ها و خوددرمانی ممنوع

396

اثبات شده افرادی که بی رویه مُسکن مصرف می‌کنند، در معرض سردرد مزمن و حتی تشدید آن قرار دارند. در حقیقت ترشح موادی در مغز منجر به کنترل سر درد می‌شود، حال افرادی که به شدت مُسکن مصرف می‌کنند اجازه ترشح این مواد را به مغز نمی‌دهند .بنابراین مغز به مُسکن وابسته می‌شود و قادر به کنترل سر درد نیست. در نتیجه چنین افرادی به شدت به سردرد وابسته خواهند شد و با عوامل خفیف دچار سر درد می‌شوند. مهم‌ترین علت سردرد میگرن است؛ به عبارتی تا ۳۰ درصد مردم به سردردهای میگرنی مبتلا هستند. میگرن یک استعدادی به سردرد است که به ارث می‌برد. عوامل گوناگونی موجب تشدید میگرن می‌شود که یکی از موارد اصلی آن، مصرف بیش از حد مُسکن‌ها و دیگری داروهای هورمونی است.
دکتر حسین انصاری، متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص سردرد و دردهای صورت از آمریکا می‌گوید: میگرن شایع‌ترین نوع سردردی است که بیمار به پزشک مراجعه می‌کند. حدود ۱۶درصد زنان و ۶ درصد مردان به میگرن مبتلا هستند. این بیماری می‌تواند خفیف تا متوسط و یا شدید و ناتوان کننده باشد. حدود ۳ سال اخیر انجمن کنترل بیماری‌ها در دنیا لیست ۲۰بیماری ناتوان کننده را منتشر کرد که در این میان هیچ بیماری نورولوژی به جز سردرد و میگرن وجود نداشت.
وی ادامه می‌دهد: به طور معمول بیماران میگرن را سرسری می‌گیرند و برای رهایی از سردرد از مُسکن‌هایی نظیر ژلوفن و استامینوفن کدئین استفاده می‌کنند؛ در حالی که فرد با استفاده مرتب از این قرص‌ها بعد از ۳ تا ۶ماه دچار سردرد دومی می‌شود که به آن سردرد واکنشی گفته می‌شود. یعنی مصرف این قبیل مُسکن‌ها به جز میگرن، سردرد دیگری را تحت عنوان سردرد واکنشی برای فرد به همراه دارد که به مراتب درمان آن دشوارتر است.

این پزشک ایرانی مقیم کشور آمریکا عنوان می‌کند: بنابراین زمانی که سردرد تا اندازه‌ای شدید است که حالت میگرنی دارد، بهترین حالت مراجعه خیلی زود به پزشک است تا این که فرد دست به خوددرمانی بزند! اگر سردرد به اندازه‌ای شدید است که فرد ناچار به مصرف دارو است، نشانه خوبی نیست و در اینجا نیاز مبرم مراجعه به متخصص مغز و اعصاب است. میگرن سردردی ضربانی است؛ یعنی بیمار حالت ضربان قلب را در ناحیه سر احساس می‌کند. از طرفی دیگر اکثر بیماران میگرن را نور و صدا آزار و اذیت می‌دهد. دیگر علامت شایع میگرن مربوط به حالت تهوع است که برخی استفراغ‌های خیلی شدید را تجربه می‌کنند، ولی اکثر آنها تهوع و بی اشتهایی را دارند. افراد بیماری میگرن را باید جدی بگیرند، چرا که می‌تواند ناتوان کننده باشد. سن شیوع میگرن ۲۰ تا ۴۰ سالگی است و در زنان ۳برابر شایع تر از مردان است.

وی توضیح می‌دهد: بیماری میگرن ژنتیکی است. بنابراین فرد مبتلا تا آخرعمرش این ژن را دارد، اما این امر دلیل بر این نیست که همیشه این ژن فعال بماند. در برخی مواقع بعد از سن ۵۰ تا ۶۰ سالگی این ژن به سمت خاموشی می‌رود، اما تا زمان فعال بودن ژن باید دارو هم مصرف شود. بیماران باید بدانند داروی سردرد با داروی درد تفاوت دارد؛ یعنی دارویی مانند ژلوفن برای درد است نه سردرد. بنابراین تمام بیماران مبتلا به میگرن باید از آن استفاده کنند. برخی از بیماران میگرن باید از داروهای پیگیری کننده استفاده نمایند در واقع این دارو جلوی حمله را می‌گیرد. به عنوان مثال فردی که در ماه ۱۵مرتبه دچار سردرد میگرنی می‌شود، از داروی پیشگیری استفاده می‌کند که این ۱۵مرتبه به ۴مرتبه برسد، اما این که میزان آن به صفر برسد خیلی کم است.

دکتر انصاری همچنین اضافه می‌کند: به غیر از درمان‌های دارویی درمان‌های دیگری هم برای میگرن وجود دارد نظیر درمان‌های تزریقی. برخی از بیماران تمایلی به مصرف دارو ندارند و برخی دیگر به دلیل مصرف دارو دچار عوارض جانبی ناشی از آن می‌شوند و به همین دلیل پزشک قادر نیست دارو را با دوز صحیح برای بیمار تجویز کند. به همین دلیل برای این بیماران درمان‌های جایگزین نظیر همان درمان‌های تزریقی استفاده می‌شود. یکی دیگر از روش‌های درمانی بوتاکس است و برای بیمارانی که بیشتر از ۱۵ روز در ماه درد را تجربه می‌کنند کاربرد دارد. درمان دیگر خیلی جدید برای میگرن درمان جراحی می‌باشد.

منبع:خبرگزاری سلامت

cold-feet

6 عامل مهمی که منجر به سردی پا می‌شود

بسیاری از افراد اغلب پاها و دستان سردی دارند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این سردی ممکن است یک ویژگی ارثی باشد. هنگامی که دمای مرکزی بدن کاهش می‌یابد، رگ‌های خونی کوچک در دست‌ها و پاها منقبض می‌شوند. این کار خون را از اندام‌های بیرونی ما دور می‌کند تا بخش‌های داخلی بدن را گرم نگه دارد. افراد لاغر و کسانی …