قاتل شور را سرسفره راه ندهید

قاتل شور را سرسفره راه ندهید

نتیجه یک مطالعه 24 ساله نشان می دهد احتمال مرگ زودرس در افرادی که نمک کمتری مصرف می کنند، 25 درصد کمتر از افرادی است که به غذاهای شور تمایل دارند. میزان مصرف نمک در روز باید کمتر از دو هزار و 300 میلی گرم باشد.
قاتل شور را سرسفره راه ندهید
مدیکال اکسپرس، مطالعات قبلی مضرات نمک در رژیم غذایی را بارها تایید کرده اند؛ ولی حاصل یک مطالعه 24 ساله توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد نشان می دهد احتمال مرگ زودرس در افرادی که نمک کمتری مصرف می کنند، 25 درصد کمتر از افرادی است که به غذاهای شور تمایل دارند.
البته سدیم برای عملکرد بدن ضروری است؛ یون های سدیم به حمل آب در بدن کمک می کنند و نقش کنترل پالس های عصبی را برعهده دارند. با این وجود، مصرف بیش از اندازه نمک بدن را با مشکلات جدی مواجه می کند.
نمک یکی از مهمترین دلایل فشار خون بالااست. با توجه به آمار انجمن قلب آمریکا، حدود 77.9 میلیون آمریکایی به فشار خون بالا مبتلا هستند. فشار خون بالا به این معنا است که این افراد در معرض بیماری های قلبی و سکته مغزی قرار دارند.
زمانی که نمک زیادی مصرف می شود، بدن به منظور شستن نمک، آب بیشتری در خود نگه می دارد که همین امر منجر به افزایش فشار خون می شود. دلیل ورم کردن دست و پا و صورت نیز پس از مصرف نمک همین موضوع است.
مطالعاتی که چندی پیش توسط محققان دانشگاه جینان در گوانگجوی چین صورت گرفت نشان می دهد مصرف بیش از اندازه نمک، یک عامل موثر در آسیب جدی کبدی در بزرگسالان است و علاوه بر آن، در رشد جنین اختلال وارد می کند.
بر اساس آمار سازمان غذا و دارو، غذاهای فرآوری شده مهمترین منبع سدیم هستند. به علاوه تحقیقات نشان می دهد بسیاری از غذاهای محبوب رستورانی، حاوی بیش از 1500 تا 2000 میلی گرم نمک است؛ میزان نمک برخی غذاها به دو 2990 میلی گرم هم می رسد که بسیار بیشتر از حد مجاز در کل روز است (کارشناسان مصرف 1500 تا 2000 میلی گرم نمک را در روز توصیه کرده اند).
متخصصان تغذیه بعضی غذاها را بمب نمک نامیده اند؛ بنابراین از رستوران های زنجیره ای خواسته اند که غذاهای پرنمک را با برچسب هشدار در منو نمایش دهند. کارشناسان معتقدند که بسیاری از افراد میزان نمک موجود در غذا را نمی دانند و در صورت مشاهده چنین برچسب هایی، در رژیم خود تجدید نظر می کنند. برچسب دار کردن منوی رستوران ها راهکار نهایی حل مشکل فشار خون نیست ولی می تواند تلنگر مهمی در این زمینه باشد.
نتایج این تحیقات در نشریه The American College Of Cardiology منتشر شده است.
منبع:ایرنا

همچنین ببینید

diabetes

افراد دیابتی از این نوشیدنی های فوق العاده استفاده کنند

به گزارش صد آنلاین ، نتایج تحقیقات محققان نشان داد مصرف سایر نوشیدنی‌ها به ویژه قهوه، چای، شیر کم چرب و آب در کاهش احتمال مرگ زودرس مؤثر هستند. این یافته‌ها به نقش بالقوه نوشیدنی‌های سالم برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اشاره دارد. دکتر «چی سان»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه هاروارد، گفت: «نوشیدنی‌ها می‌توانند منبع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *