1347

عمل دیسک کمر

1347

دیسک یک بالشتک لاستیکی میان استخوان های ستون فقرات است که دور نخاع می پیچند. هر کدام از دیسک ها یک کپسول صاف و گرد می باشد که معمولا 1 اینچ قطر و یک چهارم اینچ ضخامت دارند.

دیسک ها محکم میان ستون فقرات قرار گرفته اند و توسط رباط های متصل کننده استخوان های نخاع به هم می پیوندند. در برخی از مواقع از دیسک کمر به عنوان یک وسیله برای گرفتن فشار و شک یاد می شود.با گذشت زمان و بالارفتن سن دیسک ها ضعیف شده و ممکن است صدمه ببینند.

در این صورت جراحی دیسک کمر لازم است:

• پا دردی که با درمان های طبی و استراحت کردن رفع نشود.

• اختلال در حرکات پا و یا اختلال اسفنگتری

• دردهای مکرر که باعث اختلال در انجام فعالیت های روزانه شود.

• برای جراحی دیسک کمر روش های مختلفی وجود دارد که با توجه به علامت هایی که بیمار مبتلا به دیسک کمر دارد و همچنین سن بیمار و اختلالات مهره ای و وضعیت کانال نخاعی یکی از روش ها برای بیمار در نظر گرفته می شود.

روش های جراحی بسته دیسک کمر

1. عمل جراحی بسته دکمپرسور دیسک کمر

این روش نیز یکی از روش های عمل بسته دیسک کمر می باشد که در آن شیوه انجام کار و مدل وسیله انتخابی به شدت بیرون زدگی دیسک کمر و همچنین تعداد دیسک های مورد جراحی و مقدار هزینه اختصاص یافته بستگی دارد.

دستگاه دکمپرسود مانند سوزن بسیار نازکی است که بعد از انجام بی حسی داخل دیسک فرستاده شده و از طریق یک میکروموتور قسمت داخلی دیسک خرد شده و از طریق این لوله به بیرون بدن فرستاده می شوند.

2. عمل جراحی بسته نوکلئوتومی دیسک کمر

در این روش جراحی بسته دیسک کمر از دستگاه نوکلئوتوم که یک لوله باریک دارد وارد ناحیه میانی دیسک می شود و با فشار آب دیسک را خشک می کند و از بدن خارج می کند.انداره لوله از از دکمپرسور بیشتر بوده و حجم تخلیه شده آن نیز بیشتر می باشد.

3. عمل جراحی بسته دیسک کمر با تزریق دیسکوژل

نوعی عمل جدید دیسک کمر است که در آن تزریق ماده شیمیایی خاصی به داخل دیسک با تغییری که در ساختار مولکولی داخل دیسک ایجاد می کند سبب کاهش فشار داخل دیسک و جمع شدن قسمت بیرون زده دیسک میشود. تزریق دیسکوژل و ازون دو نمونه از این روش درمانی می باشد که اخیرا مورد توجه زیادی قرار گرفته اند.

4. عمل جراحی بسته دیسک کمر با دستگاه کوبلیشن

نوکلئوپلاستی دیسک کمر یا روش کوبلیشن (Coblation nucleoplasty) روش جدید درمانی دیسک کم است که به جای جراحی معمولی دیسک کمر استفاده می شود. در این روش درمان دیسک کمر سوزن نازکی از کنار ستون فقرات وارد دیسک می شود و توسط امواج رادیو فرکانسی RF تبخیر می شود و به این صورت فشار داخلی دیسک و همچنین ورم دیسک کم می شود.

استفاده از این روش هنگامی که دیسک ورم کرده باشد مفید است و نباید برای افرادی که دچار پارگی دیسک کمر هستند از این روش استفاده کرد این روش درمانی دیسک کمر بدون بیهوشی انجام می شود.

5. عمل جراحی بسته دیسک کمر با لیزر

پروب لیزر با بی حسی از طریق پوست درون دیسک فرستاده شده و توسط لیزر آب ناحیه داخل دیسک تبخیر می شود و دیسک کمرجمع می شود. استفاده از این روش و نوع وسیله انتخابی به شدت بیرون زدگی دیسک کمر, تعداد دیسک های مورد جراحی و میزان هزینه اختصاص یافته بستگی دارد.

جراحی لیزری دیسک کمر به صورت سرپایی و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در طول این عمل، سوزن باریکی به کمک تصاویر اشعه ایکس (فلوروسکوپ) وارد دیسک برجسته می‌شود. فیبر نوری داخل سوزن قرار داده می‌شود و انرژی لیزر منتقل شده از طریق فیبر، بخش بسیار کوچکی از مرکز دیسک را بخار می‌کند. در نتیجه خلاء جزیی ایجاد می‌شود که فتق را از ریشه عصب دور می‌کند و درد را تسکین می‌دهد. تأثیر جراحی لیزری دیسک کمر معمولاً سریع است.

6. عمل جراحی بسته دیسک کمر با دیسکیت II

این روش یکی از روش های جدید درمان دیسک کمر است که در آن نیازی به استفاده از بیهوشی نیست و بیمار مبتلا یه دیسک کمر بعد از انجام پروسیژ به مدت زمان طولانی استراحت نیاز ندارد همچنین بعد از انجام این روش درمانی دیسک کمر بهبود قابل توجهی حاصل می شود.

مزایای و فواید عمل دیسک کمر

◊ بهبودی سریع بعد از جراحی
◊ مدت زمان کم بستری دربیمارستان
◊ زمان بیهوشی کمتر
◊ بروز درد کمتر بعد از جراحی
◊ ایجاد شکاف های کمتر روی بدن به جای ایجاد شکاف های بزرگ

◊ چند ساعت بعد از انجام جراحی بیمار می تواند مرخص شوند.

اقدامات زیر جهت کاهش درد کمر موثر می باشند:

* اجتناب کردن از در معرض سرما بودن در طی ورزش.
* حفظ وزن مناسب
* استفاده از پارچه لوله شده کمری یا بالش برای نشستن

* انجام هر گونه ورزش باید مطابق با نظر فیزیوتراپ باشد.

* در طی ایستادن طولانی، یک پا را روی پله یا چارپایه قرار دهید.
* استفاده از شکم بند یا کمربند طبی جهت محدود کردن حرکات اضافی کمر طبق دستور پزشک.

دستورات زیر پس از عمل دیسک کمر توجه فرمائید :

– محل بخیه ها را خشک و تمیز نگه داشته و یا پانسمان خشک روی آن را بپوشانید.

– در صورت بروز هر گونه علائم مربوطه به عفونت نظیر، تب، قرمزی، محل زخم، ترشح از محل بخیه ها و تورم و سفت شدن محل زخم، و زیاد شدن درد به پزشک خود اطلاع دهید.

– دستورات پزشک را در مورد بلند کردن اشیاء، بالا رفتن از پله، رانندگی، ورزش، کارهای بدنی، فعالیت جسمی و بازگشت به محل کار را رعایت فرمائید.

– از رانندگی، ایستادن و نشستن به مدت طولانی، پس از عمل جراحی خودداری نمائید.

– در موقع خواب از تشک مناسب و سفت استفاده نمائید.

– ورزش هایی که مخصوص تقویت عضلات شکم و لگن می باشند انجام دهند (مطابق با نظر پزشک و فیزیوتراپ.)

– در صورت بروز سردرد شدید و ترشح مایع شفاف یا کمی زرد رنگ از پانسمان فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

– هر گونه ضعف عضله، بی حسی، مورمور شدن را به اطلاع پزشک خود برسانید.

عوارض و خطرات جراحی دیسک کمر

· ایجاد حساسیت

· لخته شدن خون: یکی ازاشکالات دیگری که ممکن است رخ دهید لخته شدن خون درساق پا است این مورد درصورتی که به سمت ریه گسترش یابد خطرناک است.

· مشکلات در شکاف های روی بدن

· عفونت: برای کاهش خطر عفونت پزشک در حین جراحی، قبل و بعد از جراحی به صورت منظم آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز می کند.

· خونریزی: درجراحی میزان کمی خونریزی انتظارمیرود اما این خونریزی خاص نیست.

· نیازبه عمل جراحی مجدد: تعدادی ازبیماران ممکن است با بروز مجدد علائم مواجه شوند.
منبع:بیتوته

cold-feet

6 عامل مهمی که منجر به سردی پا می‌شود

بسیاری از افراد اغلب پاها و دستان سردی دارند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این سردی ممکن است یک ویژگی ارثی باشد. هنگامی که دمای مرکزی بدن کاهش می‌یابد، رگ‌های خونی کوچک در دست‌ها و پاها منقبض می‌شوند. این کار خون را از اندام‌های بیرونی ما دور می‌کند تا بخش‌های داخلی بدن را گرم نگه دارد. افراد لاغر و کسانی …