1592

علل ، علائم و درمان سندرم ژیلبرت

1592

سندرم ژيلبرت (به انگليسي: Gilbert’s syndrome) يک بيماري خوش‌خيم مزمن است. در اين اختلال کبد در دفع بيلي روبين به درستي عمل نمي‌کند و افزايش غلظت بيلي روبين در خون سبب زردي پوست مي‌شود.

علل سندرم ژیلبرت

کم آبی بدن، گرسنگی، بیمار شدن مکرر مثلاً سرماخوردگی های پی در پی، دوره های قائدگی در خانمها، فشار وارد آمدن به بدن مثلاً رخ دادن یک حادثه و یا انجام فعالیت زیاد و بطور کلی استرس از عللی است که باعث مشکل دار کردن بیمار می شود و همچنین اگر سطح‌ بیلی‌روبین‌ خون‌ از یك‌ حد خاص‌ فراتر رود، زردی‌ ممكن‌ است‌ ظاهر شود.

كبد در دفع‌ بیلی‌روبین‌ در صفرا خوب‌ عمل‌ نمی‌كند، كه‌ این‌ باعث‌ می‌شود میزان بیلی روبین از حالت‌ طبیعی‌ بالاتر باشد، و همانطور که گفته شد افزایش سطح‌ بیلی‌روبین‌ درخون‌ باعث بروز این بیماری می گردد. البته این نشانگان عواقب و عوارض خاص و خطرناکی برای فرد در برندارد.

علايم سندروم ژيلبرت چيست؟

يکي از مهم ترين علايم ابتلا به سندروم ژيلبرت، زردي رنگ پوست و سفيدي چشم هاي فرد است که دليل آن افزايش ميزان بيلي روبين خون است.

برخي از مشکلات و بيماري هايي که باعث افزايش بيلي روبين خون مي شوند، عبارتند از:

• بيماري مانند سرماخوردگي يا آنفلوآنزا

• گرسنگي و يا اجراي يک رژيم لاغري بسيار کم کالري

• کم شدن آب بدن

• دوران قاعدگي زنان

• انجام ورزش شديد

• کمبود خواب

هنگامي که اين مشکلات و بيماري ها برطرف شوند، زردي فرد بهبود پيدا مي کند. برخي افراد در کنار ابتلا به اين بيماري، از مشکلات زير نيز رنج مي برند، مانند:

ο درد شکم

ο احساس خستگي

ο کاهش اشتها

ο احساس بيماري

ο سرگيجه

ο سندرم روده تحريک پذير که باعث درد شکم، نفخ، اسهال و يبوست مي شود.

ο مشکل در تمرکز و فکر کردن

عوارض سندروم ژيلبرت کدامند؟

يکي از مهم ترين عوارض اين سندروم، ابتلا به زردي است. البته زردي آن خفيف است و تقريبا مشکلات جدي را براي فرد ايجاد نمي کند. اگر زردي همچنان ادامه پبدا کند، بايد تحت نظر پزشک اقدامات لازم را انجام داد.

قرار داشتن سطح پايين آنزيم تجزيه کننده بيلي روبين، عوارض داروهاي مصرفي را افزايش ميدهد، زيرا اين آنزيم نقش مهمي در حذف برخي داروها از بدن دارد. به طور مثال اگر فردي مبتلا به سرطان باشد، به علت پايين بودن اين آنزيم، به اسهال شديد مبتلا مي شود.

بنابراين اگر به اين سندروم مبتلا هستيد، بايد بدانيد که در صورت ابتلا به بيماري هايي خاص مانند سرطان بايد حتما پزشک معالج خود را در جريان بگذاريد تا داروهايي را براي شما تجويز کند که حداقل عوارض را با توجه به بيماري زمينه اي شما ايجاد کند.

روش هاي تشخيص سندروم ژيلبرت چيست؟

اگر فردي هنگام مراجعه به پزشک، علايم مشکلات کبدي را اظهار کند، مانند ادرار تيره و يا درد ناحيه شکم، پزشک براي بررسي موارد زير، آزمايش خون برايش تجويز مي کند :

– ميزان بيلي روبين

– شمارش کامل سلول هاي خوني

– عملکرد کبد

اگر تست تعداد سلول هاي خوني و کبدي طبيعي باشد و تنها ميزان بيلي روبين او بالا باشد، ابتلاي فرد به سندروم ژيلبرت را افزايش مي دهد.

– سونوگرافي کبد و طحال نيز از ديگر روش‌هاي تشخيصي است.

– همچنين تست ريفامپين به عنوان يک تست تشخيصي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

درمان سندروم ژيلبرت

معمولاً هیچ‌ درمانی‌ لازم‌ نیست اگر شما یا اطرافیانتان‌ متوجه‌ زردشدن‌ رنگ‌ چشم‌ها یا پوست‌ خود شدید، به‌ پزشك‌ مراجعه‌ نمایید، زیرا بعضی‌ از بیماری‌های‌ جدید نیز ابتدا با زردی‌ خفیف‌ شروع‌ می‌شوند.

بیماری ژیلبرت، بیماری جدی نیست و درمان آن، با شناسایی علت بروز بیماری در فرد و رفع آن، امكان‌پذیر است. بر این اساس در صورتی كه علت بروز بیماری، فعالیت شدید فیزیكی باشد كاهش میزان فعالیت فیزیكی برای درمان بیماری و بهبود فرد ضروری است.

برای‌ این‌ اختلال‌ دارو ضرورت‌ ندارد ولی ‌در صورت تشخیص پزشک آزمایش‌ خون‌ از نظر بیلی‌روبین‌ و سایر آزمایشات‌ برای‌ بررسی‌ كار كبد نیز ضروری می باشد. البته مصرف “اسيد فوليك” كه به صورت قرص در داروخانه‌ها موجود است و از طريق غذا وارد بدن مي‌شود، در درمان بيماري ژيلبرت نقش موثري دارد. مقدار مورد نياز روزانه “اسيد فوليك”، در حدود ‪ ۲۰۰‬ميكروگرم است.‬‬

در تحقيقات جديد نیز دیده می شود كه استفاده از يك نوع اسيد امينه به نام اسيدامينه متيونين به صورت SAM دو بار در روز (۵۰۰-۱۰۰۰ م.گ) یکی از مسيرهاي توليد اين انزيم را فعال ميسازد (pathwayII) و در نتيجه باعث كاهش بيلي روبین می شود.

البته ما توصيه مي كنم دارویی را خودسرانه مصرف نکنید. و حتما با پزشك متخصص مشورت کنید، درست است که بیماری جدی نیست و درمان جدی نیاز ندارد ولی دست کم گرفت آن ممکن است خود منشاء مشکلی دیگر شود.

منبع:بیتوته

cold-feet

6 عامل مهمی که منجر به سردی پا می‌شود

بسیاری از افراد اغلب پاها و دستان سردی دارند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این سردی ممکن است یک ویژگی ارثی باشد. هنگامی که دمای مرکزی بدن کاهش می‌یابد، رگ‌های خونی کوچک در دست‌ها و پاها منقبض می‌شوند. این کار خون را از اندام‌های بیرونی ما دور می‌کند تا بخش‌های داخلی بدن را گرم نگه دارد. افراد لاغر و کسانی …