شناخت ژن‌های مرتبط با سرطان تیروئید

شناخت ژن‌های مرتبط با سرطان تیروئید

پزشكان در یك مطالعه جدید موفق شدند عامل ژنتیكی موثر در بروز سرطان تیروئید را شناسایی كنند.
پزشكان امیدوارند كه یافته جدید به شناخت فرمول‌های جدید برای كمك به درمان این سرطان منجر شود. پزشكان كلینیك كلیولند در آمریكا سه ژن را مشخص كرده‌اند كه خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش می‌دهند.
این پزشكان به سرپرستی دكتر كریس اینگ، رییس و بنیانگذار اصلی انستیتو طب ژنومیك در كلینیك كلیولند پس از مطالعه روی حدود ۳۰۰۰ بیمار مبتلا به سندرم cowden ‌به نتایج فوق دست یافته‌اند. این سندرم در واقع با افزایش خطر بروز سرطان‌های سینه و تیروئید ارتباط دارد.
به نوشته روزنامه یو.اس.ای تودی، جهش‌های ایجاد شده در ژن PTEN در واقع عامل اساسی بروز سندرم cowden هستند. PTEN یك فاكتور سركوب كننده تومور است كه رشد و تقسیم‌های سلولی را هدایت می‌كند. اما پزشكان دریافته‌اند كه جهش‌های موروثی در ژن PTEN تقریبا در ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به این سندرم وجود دارند. این جهش‌ها مانع می‌شوند كه ژن مزبور بتواند به طور موثر و صحیح بقا و تقسیمات سلولی را تنظیم كند كه حاصل آن افزایش خطر بروز تومورهای سرطانی است.
سرطان تیروئید به علت وجود سلولهای بدخیم در غده تیروئید ایجاد می‌شود. رشد بدخیم سلولها در غده تیروئید را سرطان تیروئید می‌گویند که به آن تومور تیروئید نیز گفته می‌شود. سرطان تیروئید در هر سن و جنس می‌تواند بروز كند. افرادی که تحت پرتودرمانی یعنی درمان با اشعه در ناحیه گردن قرار گرفته‌اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند. اکثر موارد سرطان تیروئید در افراد بالغ دیده می‌شود اما برخی اشکال آن نیز در کودکان شیوع دارد.
منبع : ghatreh

همچنین ببینید

Colon-cancer-in-young-people

افزایش نگران کننده سرطان روده بزرگ در جوانان

این متن در مورد زنی است که در هفت ماهگی بارداری به سرطان روده بزرگ (کلون) مبتلا شد. آزمایش ژنتیک بر روی جنین او ناهنجاری هایی را نشان داد، اما طی انجام آزمایشات بعدی متوجه شدند که نوزاد سالم است و خانم وب به سرطان روده بزرگ مرحله ۴ مبتلا است. او قبلا به ملانوم بدخیم (نوعی سرطان پوست) مرحله …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *