تولید پمادی برای درمان بیماری‌های مفصلی با ریشه یک گیاه دارویی

محققان کشور با استفاده از ریشه گیاه چله‌داغی پماد ضد دردی را تولید کردند که در درمان بیماری‌های التهابی و مفصلی نقش مؤثری را دارد.
ایسنا ساخت دارویی با خاصیت‌ پیشگیری و درمان بیماری‌های قلب عروقی و مزمن دیابتی با استفاده از عصاره هسته انگور قرمز و شناخت مواد مؤثره آن، زمینه تحقیقاتی است که یک شرکت فناور بر روی آن متمرکز شده است.
عباس دل آذر، مجری طرح با اشاره به تولید این دارو بر مبنای خواص هسته انگور قرمز، گفت: پس از آب‌گیری انگور قرمز که جزو تولیدات باغات آذربایجان به شمار می‌رود، هسته و تفاله بدون استفاده باقی می‌ماند، اما با عصاره‌گیری این باقی‌مانده و ما در این تحقیقات با استانداردسازی این تفاله، محصولات دارویی تولید کردیم.
وی ساخت داروهای مبتنی بر دانش روز را ضرورتی برای گسترش سلامت و رشد صنعت دارویی کشور دانست و ادامه داد: با شناخت دقیق از خاصیت درمانی و دارویی گیاهانی که بسیاری از آنها منحصر به مناطق خاصی از کشورمان هستند، می‌توان داروهایی تولید کرد که به واسطه در دسترس بودن ماده اولیه آنها نه تنها خروج ارز از کشور را به همراه ندارند، بلکه می‌توانند زمینه مناسبی برای صادرات و ارزآوری نیز باشند.
دل آذر، تولید پماد گیاهی با استفاده از خواص یکی از گیاهان دارویی کشور را از دیگر دستاوردهای تحقیقاتی خود نام برد و اظهار کرد: با توجه به نقش خوبی که گیاه «چله‌داغی» به عنوان یکی از گونه‌های گیاهی منحصر به کشور در درمان بیماری‌های التهابی و مفصلی داشته است، این گیاه از دیرباز در طب سنتی مورد استفاده قرار ‌گرفته است و بنا بر همین ویژگی مطالعه را روی خواص منحصر به فرد این گیاه آغاز کردیم که به ارائه بیش از 10 مقاله بین‌المللی درباره همین موضوع منجر شد.
وی تغییر فرآیند تولید پماد درمانی از شکل محدود در قالب صنعتی را نیازمند حمایت‌های صنعتی شدن آن دانست و خاطر نشان کرد: فرمولاسیون این دارو با همکاری یکی از دانشگاه‌های انگلستان بومی شده است.
به گفته وی، ماده اولیه این پماد از ریشه گیاه چله داغی است و بر خلاف بسیاری از ضد دردها که برای بیماران گوناگون چون بیماران قلبی عروقی و یا کلیوی منع مصرف دارد، نه تنها در درمان و تسکین دردها مؤثر است، بلکه اثرگذاری خوبی در بیمارانی که منع شده‌اند نشان داده که امیدواریم بتوانیم با حمایت‌های جدی از این محصول فناور تولید آن را در ابعاد صنعتی ادامه دهیم.
مجری طرح بر حضور دستگاه‌های نقش‌آفرین و اثرگذار در کنار پژوهشگران و فناوران برای رشد تولیدات شرکت‌ها تاکید کرد و گفت: در حوزه‌های مطالعاتی یادشده بخش قابل توجهی از پژوهشگران و دانشجویان جوان در حال تحقیق هستند تا با موفق شدن هر مورد زمینه تولید دارو و ورود به بازار تجاری آن فراهم شود، اما دست‌یافته‌های آنان به سرانجام نهایی نمی‌رسد مگر با رفع مانع‌ها و حمایت‌هایی که می‌تواند مسیر حرکت شرکت‌های فناور را هموار کند و امیدوارم دیگر دستگاه‌ها نیز در مسیری که معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای حمایت از این شرکت‌ها وارد شده، گام بردارند.
منبع:ایسنا

تولید واکسن آلرژی به بادام زمینی

واکسن آلرژی به بادام زمینی واکسن آلرژی به بادام زمینی تولیدشده توسط محققان دانشگاه ساوت استرالیا در آزمایشات لابراتواری برای نمونه های خونی انسان و موش ها موثر بوده است. این واکسن با بازنویسی واکنش بدن به مواد آلرژی زا بادام زمینی موجب حذف واکنش های غیرآلرژیک می شود. واکنش های آلرژیک به مواد آلرژی زا بادام زمینی شامل حالت …