تأثیر داروهای دیابت بر بروز سرطان پستان

تأثیر داروهای دیابت بر بروز سرطان پستان

:پژوهش محققان دانمارک جنوبی نشان می دهد زنانی که مبتلا به دیابت هستند و انسولین دریافت می کنند، در معرض خطر بالایی از سینه متراکم قرار دارند این رخداد فاکتور خطری برای سرطان پستان محسوب می شود.
زنان دیابتی که به جای انسولین متفورمین استفاده می کنند، در معرض خطر پایینی از سینه های متراکم قرار دارند.
زنانی که بیش از ۷۵ درصد حجم پستانی متراکم داشتند در مقایسه با زنانی که تراکمی کمتر از ۵ درصد داشتند، چهار الی شش برابر در معرض خطر سرطان پستان قرار داشتند. به گفته محققان این یافته تنها نشانگر یک رابطه است و موید رابطه علت و معلولی نیست.
بر اساس این پژوهش، بیش از ۵۶۰۰ زن که طی سال های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ تحت ماموگرافی قرارگرفته بودند، بررسی شدند. اکثر این زنان یائسه بودند و تقریباً دو درصد از زنان دیابت داشتند.
در این تحقیق مشخص شد، زنانی که تزریق انسولین داشتند بیش از دو برابر احتمال پستان های چرب و متراکم در آنها وجود دارد. در همین حین زنان مبتلا به دیابت که شرایط خودشان را با رژیم و داروهای غیرانسولینی کنترل کردند، احتمال پستان متراکم در آنها کمتر است.
بیماری دیابت پیش از این با خطر بالای سرطان پستان مرتبط بوده است اما اینکه دقیقاً منشأ این رابطه چیست مشخص نشده و حتی مشخص نیست که چگونه انسولین خطر پستان های متراکم را زیاد می کند.
سلول های سرطانی به طور غیرقابل کنترل و سریع رشد می کنند فاکتورهای رشد برای پیشرفت سرطان حیاتی هستند و انسولین هم به عنوان فاکتور تسریع بخش رشد بافت های بدن محسوب می شود. به گفته محققان ممکن است که روند افزایش میزان بافت پوششی پستان را به همراه داشته باشد. پژوهشگران می گویند، انواع متفاوت درمان های دیابت ممکن است به طور متفاوت بر تراکم پستان تأثیر بگذارند. زنانی که مصرف کننده انسولین هستند باید با پزشک خود درباره چکاپ های متعاقب به همراه ماموگرافی مشورت کنند.
این پژوهش طی کنفرانس سرطان پستان اروپا در آمستردام مطرح شد.
منبع:ایسنا

همچنین ببینید

Colon-cancer-in-young-people

افزایش نگران کننده سرطان روده بزرگ در جوانان

این متن در مورد زنی است که در هفت ماهگی بارداری به سرطان روده بزرگ (کلون) مبتلا شد. آزمایش ژنتیک بر روی جنین او ناهنجاری هایی را نشان داد، اما طی انجام آزمایشات بعدی متوجه شدند که نوزاد سالم است و خانم وب به سرطان روده بزرگ مرحله ۴ مبتلا است. او قبلا به ملانوم بدخیم (نوعی سرطان پوست) مرحله …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *