809

بیماری‌های روانی در انتظار ۷میلیون بیکار

809

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت) از وبدا، محسن علیجانی‌زمانی با بیان اینکه آمارهای مختلفی در مورد تعداد بیماران روانی و تخت‌های روانپزشکی اعلام می شود، اظهار کرد: حتی از سوی وزارت بهداشت که تولیت سلامت را بر عهده دارد نیز آمارهای متفاوتی ارائه می‌شود درحالیکه انتظار می‌رود آمارهای دقیق اعلام شود تا بتوان برنامه ریزی مناسبی برای رفع کمبود تخت روانپزشکی و حمایت از بیماران روانی داشت البته بهتر است وزارت بهداشت به گونه‌ای گام بردارد که به حوزه پیشگیری توجه بیشتری شود تا با کاهش بیماری‌ها و صرفه‌جویی در منابع حوزه سلامت در کشور مواجه شویم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سال های اخیر به سلامت روان توجه بیشتری داشته است، تصریح کرد: بیماران روانی نیازمند توجه و حمایت بیشتری هستند زیرا اغلب آنها از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و حتی اختلالات شغلی با مشکلاتی مواجه هستند و نیاز است وزارت بهداشت در سرانه سلامت به رفع مشکلات این بیماران بیشتر توجه کند و با برنامه‌ریزی مشخص تجهیز بیمارستان‌های روانی و رفع کمبود تخت روانپزشکی را در دستور کار قرار دهد زیرا اگر بیماران روانی درمان نشوند به طور قطع اختلالات ناشی از بیماری گریبانگیر خانواده هم می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت امکان حمایت از بیماران روانی در طرح تحول سلامت را دارد، گفت: اگر طرح تحول سلامت طبق برنامه‌های پنجم و ششم اجرا شود صرفه‌جویی در هزینه‌ها را به همراه خواهد داشت که می‌توان بخشی از آنها را در جهت انجام کارهای اساسی و زیربنایی مانند حمایت از بیماران‌روانی و رفع کمبود تخت روانپزشکی هزینه کرد.

علل مختلفی در بروز بیماری‌های روانی نقش دارد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه علل مختلفی در بروز بیماری‌های روانی نقش دارد، گفت: عوامل اجتماعی، اقتصادی، ژنتیکی در بروز بیماری‌های روحی و روانی موثر بوده که به عنوان مثال فشارهای کاری، بیکاری، تاخیر در ازدواج و حتی نظام‌های بروکراتیک فشارهای اجتماعی را به دنبال دارد و بالطبع این فشارها به بیماری‌های روانی و اضطرابی و افسردگی ختم می‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه برای کنترل عوامل موثر در بروز بیماری‌های روانی باید برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود، تصریح کرد: رفع مشکلات اقتصادی مانند معضل بیکاری می‌تواند کاهش بیماری‌های فوق را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه وضعیت مدیریت شهری به مسائل و مشکلات حوزه اختلالات روان‌تنی دامن می زند، افزود: ترافیک و هوای آلوده نیز استرس‌ها را به دنبال دارد و اگر دولت لایحه مدیریت خدمات شهری را ارائه کند شهرداری می‌تواند تصدی گری ۲۳ دستگاه اجرایی را انجام دهد بنابراین اغلب دستگاه‌ها امور مربوط به شهروندان را به صورت الکترونیک انجام داده و بهبود حوزه مدیریت شهری به تامین سلامت روان مردم کمک می‌کند.

وجود ۷ میلیون نیروی بیکار در کشور

علیجانی با یادآوری وجود ۷ میلیون نیروی بیکار در کشور، گفت: تمامی خانواده‌های این ۷ میلیون نفر درگیر مشکلات ناشی از بیکاری هستند و این موضوع استرس‌ها را به همراه دارد البته تاخیر در ازدواج و فراهم نبودن زمینه‌های آن نیز فشارهای روحی و روانی را برای جوانان ایجاد می‌کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: سلامت روانی ریشه های ژنتیک، جسمی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی دارد و باید تلاش کرد که وضعیت اشتغال بهبود و مشکلات سد راه ازدواج جوانان و همچنین نابرابری های اقتصادی رفع شود ؛ برای مقابله با نابرابری های اجتماعی از رانت خواری باید جلوگیری تا عدالت اجتماعی تحقق و مشکلات فکری جوانان کاهش و سلامت روان آنها تامین شود.
منبع:طبنا

همچنین ببینید

ADHD-treatment-and-death-reduction

کاهش خطر مرگ و میر در افراد مبتلا به ADHD تحت درمان!

مطالعه‌ای جدید در سوئد نشان داد افرادی که از داروهای اختلال کم توجهی-بیش فعالی (ADHD) استفاده می‌کنند، در کل میزان مرگ و میر پایین‌تری دارند. این مطالعه با پیگیری نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر مبتلا به ADHD به مدت ۱۱ سال انجام شده است. این یافته‌ها اهمیت تشخیص و درمان زودهنگام ADHD را برجسته می‌کند. افراد مبتلا به ADHD که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *