استاتین با برخی از داروهای قلبی تداخل دارد

استاتین با برخی از داروهای قلبی تداخل دارد

مطالعات محققان دانشگاه کارولینای جنوبی نشان می دهد استاتین به عنوان پرکاربردترین داروی کاهش دهنده کلسترول، با بسیاری از داروی های قلبی تداخل دارد. راهکارهای این مشکل توسط انجمن قلب آمریکا ارایه شده است.
استاتین پرکاربردترین داروی کاهش دهنده فشار خون است و بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، از هر چهار فرد 40 سال به بالا، یک نفر از این دارو استفاده می کند. این دارو معمولا برای کاهش فشار خون و جلوگیری از تصلب شرایین تجویز می شود. مطالعات محققان دانشگاه کارولینای جنوبی نشان می دهد طیف وسیعی از داروهای قلبی با استاتین تداخل دارند، فهرست این دارو ها عبارتند از :
-دیگر داروهای کاهش دهنده کسترول به ویژه ژمفیبروزیل
-داروهای مسدود کننده کانال کلسیم که برای فشار خون به کار می روند، مانند وراپامیل، آمیلودیپین و دیلتیازم
-داروهای جلوگیری از ایجاد لخته خون مانند وارفارین و بریلینتا
-داروهای درمان بی نظمی ضربان قلب مانند آمیودارون، درونیدرونات و دیگوکسین
-داروهای درمان نارسایی قلب مانند والزارتان و کورلانور
استاتین، مهمترین داروی کاهش دهنده کلسترول است که احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را 46 درصد افزایش می دهد.کاهش حافظه، آب مروارید و نارسایی کلیه، از مهمترین عوارض جانبی این دارو هستند. گاهی به دلیل ضعف عضلات، درد قلب نیز پس از این دارو گزارش شده است.
مصرف این دارو به همراه داروی های قلبی معمولا خطرناک است، برای مثال مصرف همزمان استاتین و وارفارین می تواند منجر به خونریزی داخلی شود.
گزارش انجمن قلب آمریکا نشان می دهد با کاهش دوز استاتین، می توان اثرات تداخل این دارو را با بسیاری از داروهای ذکر شده کاهش داد؛ ولی بر اساس این گزارش، مصرف بسیاری از داروها مانند لووستاتین، سیمواستاتین و پراواستاتین با ژمفیبروزیل ممنوع است. در ادامه آمده است که در صورت نیاز، هماهنگ ترین دارو برای بیمارانی که نیاز به یک دارو از خانواده فیبرات (مانند ژمفیبروزیل) دارند، fenofibrate است.
نتایج این تحقیقات در نشریه Circulation منتشر شده است.
منبع:ایرنا

همچنین ببینید

water-boiling

جوشاندن آب، راهی ساده برای کاهش میکروپلاستیک‌ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد جوشاندن ساده آب می‌تواند تا ۹۰ درصد میکروپلاستیک‌های موجود در آب شیر را از بین ببرد. میکروپلاستیک‌ها ذرات بسیار ریزی از پلاستیک هستند که خطرات سلامتی آن‌ها در حال بررسی است. جوشاندن آب به مدت ۵ دقیقه، به ویژه در آب‌های سخت با املاح معدنی بالا، می‌تواند میکروپلاستیک‌ها را به رسوب آهکی متصل کند. سپس می‌توان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *