1603

آیا تغییر ساعت برای سلامتی مضر است؟

1603

تازه‌ترین تحقیقات محققان دانشگاه کلرادوی آمریکا نشان می دهد: تغییر ساعت می تواند باعث بروز علائم اضطراب، افسردگی و حملات قلبی شود.

به گزارش ایسنا به نقل از تک تایمز، تغییر ساعت تابستانی نزدیک است، چرا که با آغاز فصل بهار ساعت رسمی کشور ما هم به مانند بسیاری از کشورهای غربی یک ساعت به جلو کشیده می شود. اگر چه که یک ساعت، تفاوت بزرگی نیست، اما حتی از دست دادن یک ساعت خواب می تواند مسائل سلامتی بسیاری را برای مردان، زنان و کودکان ایجاد کند.

جدیدترین مطالعه محققان دانشگاه “کلرادو” نشان می‌دهد که تغییر ساعت تابستانی موجب بروز اختلالات سلامتی می شود.

با اینکه این روش توسط اکثر کشورهای جهان مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما تغییر ساعت تابستانی در بین کشورهای غربی فراگیر است.

تغییر ساعت تابستانی یا صرفه جویی در زمان نور روز (DST) که در بیشتر کشورها با نام ساعت تابستانی نامیده می شود، به تغییر ساعت در منطقه های زمانی گفته می شود که موجب طولانی تر شدن روز در عصر و کوتاه تر شدن آن در صبح می شود.

این تغییر معمولا در ابتدای بهار هر سال انجام و در پاییز نیز به حالت عادی بازگردانده می شود.

بسیاری از کشورها برای بهینه سازی مصرف انرژی در فصل بهار و تابستان ساعت رسمی کشورشان را قدری (معمولا یک ساعت) به جلو می کشند، تا ساعات بیشتری از روز با ساعات کاری همخوانی داشته باشد و در ساعات کمتری از روز، نیاز به مصرف انرژی برای تامین روشنایی وجود داشته باشد.

ایده ابتدایی این تغییر در دوران مدرن در سال 1895 توسط “جرج ورنون هادسون” مطرح شد و برای اولین بار در زمان جنگ جهانی اول به اجرا درآمد.

بسیاری از کشورها در زمان های متفاوت از این شیوه استفاده کرده اند. پس از بحران انرژی در دهه 1970 میلادی، ساعت تابستانی به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت و تا امروزه نیز در آمریکای شمالی و اروپا استفاده می شود.

این عمل هم مورد ستایش و هم مورد انتقاد قرار گرفته است. به دلیل بهره برداری از زمان پس از ساعات کاری، افزوده شدن طول روز پیش از عصر به سود خرده فروش ها، مسابقات ورزشی و دیگر فعالیت ها می باشد، اما می تواند برای برنامه های سرگرمی و دیگر برنامه های مرتبط مشکل ایجاد کند.

در حالی که هدف ابتدایی تغییر ساعت تابستانی کاستن مصرف انرژی در ساعات اوج مصرف و کاهش استفاده از لامپ رشته ای بوده است، اما شیوه های گرمایش و سرمایش مدرن تا حدود زیادی متفاوت است و به همین دلیل تحقیق در مورد چگونگی تاثیر این شیوه بر مصرف انرژی اغلب محدود و متناقض است.

تغییر ساعت تابستانی امروزه با چالش های دیگری نیز روبرو شده است و موجب پیچیده تر شدن حفظ زمان موجب اختلال در ملاقات ها، پرداخت صورت حساب ها، حسابرسی، تجهیزات پزشکی و تجهیزات سنگین و همچنین الگوی خواب افراد می شود.

یک گروه از محققان دانشگاه “کلرادو” در مطالعه اخیر کشف کردند حداقل 25 درصد بزرگسالان بیشتری در همان هفته دچار حملات قلبی می شوند.

افرادی که بیش از 65 سال سن دارند و افرادی که مبتلا به سرطان هسند، در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته قلبی بعد از تغییر ساعت هستند.

روانشناسان بالینی معتقدند که این موضوع به این دلیل است که مردم برای یادگیری چگونگی مطابقت با ساعت جدید با دشواری مواجه می‌شوند.

طبق گفته محققان، این دشواری ها شامل محرومیت از خواب می شود که همین بی خوابی منجر به علائم اضطراب، افسردگی و حتی کج خلقی و زودرنجی می شود.

دکتر رون کرامر، مدیر پزشکی مرکز اختلالات خواب “کلرادو” گفت: تغییر ساعت با از دست دادن اجباری یک ساعت خواب و تغییر در برنامه خواب همراه است که گاهی می تواند به اختلال در عملکرد روزانه منجر شود.

وی افزود: این مشکل به طرز شگفت آوری می‌تواند تا یک یا دو هفته در بعضی از افراد، به ویژه افرادی که عادت به شب بیداری دارند، ادامه یابد.

پس بهترین راه برای مقابله با تغییر ساعت تابستانی چیست؟

با خواب آلودگی تصمیمات مهم نگیرید

کارشناسان توصیه می‌کنند هنگامی که احساس کمبود خواب می‌کنید، تصمیمات مهم زندگی نگیرید. همچنین توصیه می شود رایانه ها، گوشی های هوشمند و تلویزیون ها را خاموش کنید، زیرا نور می تواند کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار دهد.

فعال باشید

راه رفتن، دویدن یا دوچرخه‌سواری و در کل انجام فعالیت فیزیکی در طول روز، به شما در خوابیدن در اوایل شب کمک خواهد کرد. فقط قبل از رفتن به رختخواب مطمئن شوید که تمرینات را زود به پایان رسانده اید تا زمان زیادی برای استراحت وجود داشته باشد.

از رانندگی بپرهیزید

افرادی که احساس خواب آلودگی یا کم خوابی دارند، باید در هفته اول تغییر ساعت تابستانی تا آنجایی که می توانند از رانندگی پرهیز کنند.

“وارن استنلی”، کمیسر گشت‌زنی کالیفرنیا می گوید: رانندگی با خواب آلودگی می تواند به همان اندازه خطرناک باشد که رانندگی تحت تاثیر الکل خطرناک است.

وی افزود: خواب‌آلودگی توانایی قضاوت، عملکرد و زمان واکنش درست را مانند الکل و مواد مخدر تضعیف می‌کند. استراحت روزانه کافی، بهترین سپر دفاعی شما در برابر احتمال برخورد و تصادف است.
منبع:بیتوته

همچنین ببینید

آیا سالمندان با بالا رفتن سن زودتر از خواب بیدار می‌شوند؟

یک تصور کلیشه‌ای وجود دارد که می‌گوید نوجوانان تا لنگ ظهر می‌خوابند، اما افراد مسن‌تر صبح زود از خواب بیدار می‌شوند. به نظر می‌رسد در این کلیشه، حقیقتی وجود دارد که در واقع بخشی از روند طبیعی پیر شدن است. متخصصان توصیه می‌کنند که افراد هفت ساعت یا بیشتر در طول شب بخوابند. آنها همچنین می‌گویند ساعت معینی به خواب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *